What a wonderful day!

Ja, nu är jag här igen...
...men jag är i ett lyckorus just nu så jag bara MÅSTE skriva av mig!!!

Denna dagen började som en "vanlig" Tisdag med en "tidig" start (kl.8.30) med Arts tutorial = Art seminarie, i 2 timmar. Vi fick göra lite blandat idag på seminariet men det är alltid väldigt "hands-on" mycket praktiskt.
Men idag hade Julie (vår lärare) med sig en liten kompis och modell åt oss....
Han heter Russel...
 och är Julies hund!! =) Tänk så olika det kan vara....i Sverige hade vi ALDRIG fått ta med oss ett pälsdjur in i ett klassrum! Och speciellt inte när det är heltäckningsmattor överallt i alla rum!! Men på UB har de inte några regler om sånt sa Julie. Så idag fick vi nöjet att träffa Russel!! =)

 Han satt modell åt oss när vi sketchade lite.... En annan elevs bild och Julies exempel med att använda "charcoal" = kolkrita.

 Kolla in denna bilden!! INTE heller min TYVÄRR!! ihihihi.... Där i mitten är min bild av Russell...väldigt liten bild svårt att se....lika bra säger jag!! hehehehe....

Efter Arts-seminariet var det dags för sista "English as a Second Language"-lektionen....för ALLTID....här nere i alla fall. Vi lekte en lek....där man måste säga något som någon har på sig eller något som någon har gjort någon gång och då måste alla de som känner sig träffade resa sig från sin stol och byta plats.....typ "fruktsallad" om ni har lekt det någon gång!? Men det man övar i denna leken är hur man bygger en mening på Engelska....det är alltså tänkt för elever som är nya i det engelska språket.... så vi sa typ "[I will have to get out of my chair]...(underförstått) if I.....am wearing something blue!" eller "if I live in Ballarat"...osv osv...vi hade väldigt roligt!! hihihi...
Sen mot slutet av lektionen så ber Masako mig plötsligt att ställa mig upp, sen skulle jag blunda! Okej tänkte jag...
Man vet ALDRIG vad som händer på Masako's lektioner. Hon har ALLTID överraskningar för oss och hittar på en massa kul!! Så jag gjorde som jag blev ombedd! =)
Sen blev jag ledsagad ut ur rummet av Clair. Där satt jag en stund och stirrade in i tegelväggen och pratade med Clair som "höll koll" så att jag inte tjuvkikade.
Efter ett bra tag fick jag komma in.....när jag gick in genom dörren så hurrade alla och sa typ "surprise"!!!
Då hade denna underbara lilla människa ritat på tavlan:
 Farewell Lina, och Masako's kända Japanska groda!! =)
Jag fick ett väldigt personligt vykort hängt runt halsen med fina, personliga ord från Masako!! Sötnos!
sen hade hon skrivit på Powerpointen:  
Jag fick en fin "University of Ballarat"-penna i present, ett vykort med hälsningar från de flesta i klassen (de som var där idag), ett litet tal från Emilio (där han sa typ, "it has been so nice to get to know you and we are all happy to have had you in class, we love you, good luck in the future and have a safe trip back home!" more or less... =) ) och sen fick jag en STOR kram från Masako och från Emilio. Jag var heeeeelt överväldigad "by this point"!! Jag visste inte vad jag skulle säga!!!
Hur söt är inte Masako??? Förstår ni nu att man inte kan annat än att älska denna härliga person till människa!!?? Så omtänksam och påhittig och engagerar sig och ger det där extra lilla!! Vilken lärare!! Det finns mycket att lära av hennes sätt vill jag lova!! Jag försöker suga upp en massa!! Hon kommer ju från en annan kultur där det är mer sedesamt att bry sig om andra än sig själv!! Och GISSA om vi ALLA i Sverige har en MASSA att lära oss av det!! Jag har det i alla fall är jag inte rädd för att påstå!!

Men det var inte slut där.....vi skulle alla ta kort: Här är alla de som var med på lektionen idag. Men totalt har vi varit 38 pers i denna klassen.
Och sen hade ju Masako....återigen...vad kan man säga!! Fixat Japanskt te och bakat aprikos-tryfflar med vit choklad på.....MUMS!! Det är det ni ser uppdukat på bordet framför oss på bilden ovan.
 Masako bjuder Caroline på tryffel.  Masako hade dessutom satt på sig ett litet förkläde och allt. Här bjuder hon Bec på tryffel. Och allt på det artiga Japanska sättet med en bugning och sägandes: "Dozo", "Hai"....och vi svarade "Arigatou!" ...för er som inte kan Japanska nu då så betyder det: "Varsågod", "Ja" (hon använder det ordet hela tiden! =) ) och till sist "Tack!".
Så där satt vi och mumsade på god tryffel och drack ett MYCKET gott te, på vår sista lektion med Masako....
Jag kommer ju att sakna den klassen och Masako! En sån härlig atmosfär har det varit under alla hennes lektioner och det har vi bara henne att tacka för! Hon har ansträngt sig för att se till att det har varit en sån välkomnande och härlig stämning i den gruppen!! Bättre än i någon av mina andra klasser! Har dock LÄRT mig väldigt mycket i mina andra klasser också!! =)
Så fick jag hålla lite "tal" medan vi fikade. Jag tackade för allt och för tiden med denna klassen. Tackade för Masakos underbara överraskning och ansträngning! Berättade att jag har tyckt om att komma till denna klassen!!
Och sen ville hon att jag skulle berätta vad jag skulle göra efter jag var klar med studierna här nere....så då gjorde jag det. Slängde även in att jag nu längtar efter att få komma hem och träffa min nya brorson: Ebbe!! Om jag nu har fått den informationen rätt hemifrån....om namnet alltså!! =) Jag nämnde sedan också att detta var ju bra tajmat för att imorgon fyller jag år!! ...då började de ju så klart att sjunga för mig också....sötnosar!! Så nu har jag blivit sjungd för också!! =)

Så efter den klassen var jag helt överväldigad, glad och tacksam!! Jösses vilka fina människor det finns på vår jord!!! Och att någon kan bry sig om lilla mig, så här på en skola med en MASSA elever!! Kände mig verkligen uppskattade och lycklig idag! TACK för det Masako!!! Du är bäst!! =)

Efter denna lektionen gick jag för att kolla min post....
då kom överraskning nummer TVÅ!!! Jag hade fått ett vadderat, grönt kuvert med posten!!
Jag trodde först att det var från mamma för att hon har skickat brev till mig förut...
...men denna gång....var det från Emsan!!!! Vilken dag!!! =)
Jag misstänker att det är till min födelsedag....så därför tänker jag inte öppna det förrän imorgon! Måste ju få öppna någon paket på min födelsedag!! ;)
Så med det fina, glädjande, härligt gröna kuvertet gick jag med glada, lätta steg hemåt!
Vilken härlig dag!! Och det är ju inte förrän imorgon som jag fyller år ens!! =)
Här är mina finfinfinfina presenter jag fått idag!!
 Det gröna kuvertet från Emsan! Tack vännen min!! Är sååå spänd och förväntansfull för att få öppna det imorgon!!...ooo, can't wait!! =) 
Och det andra; tepåsar, penna, vykort och kortet från klassen är från Masako....och klassen (men misstänker starkt att Masako är den som ligger bakom ALLT! =) )
 Presenterna från Masako och:
 och Emsans paket!! Imorgon väntar innehållet!!! Ooooo så spännande!!! =)

Nu ska jag prata lite med Tessa på skype, och sen blir det boxercise för första gången här nere, ikväll!! Kul!! Och äntligen lite omväxling...börjar bli lite trött på gymmet....(de har inga klasser här utan bara maskiner i gymmet...=/)
Så nu ska jag glatt tralla vidare.....tra le rale rale rale ral la laaaaaa....!! =)
Pussar och kramar!! <3

Kommentarer
Postat av: kusebuse

Okej. Först fick jag lite dåligt samvete för att jag inte köpt dig någon present men sedan tänkte jag att eftersom du inte ens berättade för din klass att du skulle hem och äga sommarSverige med din kusin (vi måste prata om ditt medvetna oomnämnande av mig konstant) så kan det bli min överraskningspresent från mig. Så grattis och kram ;-)

2011-05-31 @ 22:33:41
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina! Vi tycker det låter härligt. Så långt hemifrån men ända så många som bryr sig. Vi grattar så här och via Nordea. Vi ser längtar till att du snart kommer hem igen. Kanske åker Sonja o Mats och vi till Skagen "kusinträffshelgen".

Mångar kramar från pappa Stig och mig Marita

2011-06-02 @ 11:49:03
Postat av: Sonja och Mats

Hej här kommer hurrarop och grattiskramar i massor till favvobrorsdottern (för att låna dotterns uttryck). har följt din tid där genom att läsa allt du skrivit. gott att det gått bra och att du får lite avkoppling innan vi får se dej på hemmaplan igen. Ha det gott och var rädd om dej tills vi ses igen. kramar. Sonja o Mats

2011-06-02 @ 15:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0