Fran stress, till flykt - ljuva livet och tillbaka...

Oj vad tiden springer ifran mig....
Det var ju superlange sedan som jag skrev har pa bloggen!
Och idag sitter jag dessutom vid en dator i biblioteket sa pa dessa tangentborden finns inte de tre sista bokstaverna i alfabetet....sa ni far vara kreativa nar ni laser detta inlagg. Kan lata riktigt roligt ibland t.o.m. =)

Men men.... hur leker livet med mig nu da?
Jo, det spelar mig ett och annat spratt, ger mig lite stressfinnar emellanat, bjuder mig pa glada upptag ibland, later mig skratta och ha det roligt med harliga vanner nan gang, gor mig frustrerad och uppgiven ibland....
Sa man kan saga att det ar en harlig blandning av kanslor! Battre an ett totalt kanslolost liv kan man ju tycka...hihihi...

Skolan:
Det ar endast 2,5 vecka kvar nu med schemalagda lektioner....detta betyder STRESS i min varld. Jag tyckte att jag hade forberett mig och borjat tidigt med saker och ting, men anda kanns det som att allt fler saker borjar hopa sig kring dessa veckor. Som idag t.ex. skulle jag ha haft en av mina gruppredovisningar. Men ack, lararen hade en lakartid sa lektionen blev installd. Darfor blir redovisning uppskjuten till nasta vecka. Pa gott och ont. Skont pa ett satt, jobbigt pa ett annat.
Men vad jag har kvar att gora ar att skriva 2 hemtentor och redovisa 2 grupparbeten. Och tre av dessa ska vara avklarade om 2,5 vecka....och DAR attackerade stressfaktorn mig igen. =/
Men men....sant ar livet. Och jag har i alla fall borjat skriva pa en av de 2 tentorna. Den i "the Arts"-kursen. Och jag har bara haft saaaaa himla svart att motivera mig infor denna tenta. Vet inte riktigt varfor. Brukar ju tycka "arts" ar roligt annars. Men jag tror att amnet blir sa himla allomfattande och for stort for mig liksom...
Sen hjalper det ju inte att man redan har skrivit 2 hemtentor pa ca 2,5 vecka, har haft redovisningar, inlamningsuppgifter och annat att gora anda fram tills nu.....tror helt enkelt att motivationen och kreativiteten har runnit ur kroppen pa mig lite tillfalligt.

Men jag har ju lovat mig att ta allting i sma steg.....ett steg framat ar battre an ett steg bakat i alla fall! =) Det galler att se positivt pa saker och ting.
Sa idag nar jag satt och skrev pa "Arts" tentan och fick ytterligare EN lektion planerad av SEX totalt varav FYRA ska vara planerade i detalj.... (plus att det ska skrivas en "rationale" pa 500-750 ord till det)...sa intalade jag mig: "En mindre! Bra jobbat det ar ett steg i ratt riktning i alla fall!". Men nar jag i nasta stund inser hur oerhort tidskravande denna tentan ar och kollar i min kalender....sa borjar oron i magen att gora sig pamind och en extra stressfinne hoppa upp i ansiktet....harligt! Man ar ju som en tonaring pa nytt! =)

Men for att beratta en ROLIG sak da.... inom amnet "Arts". I varje amne jag laser sa har man 2 uppgifter att utfora under terminens gang och det betyder att varje uppgift innebar 50% av betyget.
Och....jag har redan gjort den forsta uppgiften i "the Arts" och dar fick jag.......HD!!!! Forstar att detta inte sager er nagonting....men sa har ser betygskalan ut har nere: (Fran lagst till hogst) F = Failure, P = Pass, C = Credit, D = Distinction & HD = High Distinction.
Vilket betyder.... att jag fick det HOGSTA betyget man kan fa pa min forsta uppgift i "the Arts"!! =)
Jag ska faktiskt saga att jag blev forvanad! For det forvantade jag mig faktiskt inte. Sa jag blev gladeligen overraskad och stolt over detta! =)

Nog med skola....usch sa trakigt att prata och skriva om....
Livet:
Just nu rymmer jag lite fran skolarbetet for att skriva blogg....hehehehe...
Kanns inte som att det finns sa mycket plats over for livet just nu.... men i forra veckan sa fragade Tessa mig om jag ville folja med till hennes foraldrars stuga ute i "bushen" till helgen. Detta lat ju forstass supermysigt, sa jag tackade Ja! Aven om den lilla goda angeln pa min hogra sida sa mig: "Du borde inte aka, du borde ta den tiden till att studera istallet..." sa hoppade den busiga ("onda") angeln pa min vanstra sida fram och sa "skit i det! Livet ar till for att levas! Och vad vill du egentligen komma ihag fran tiden nar du var har nere....att du pluggade hela tiden eller de stunder nar du hittade pa ROLIGA saker!!? AAAAAK och strunta i resten!!"
Och denna gangen vann den onda angeln fajten... Men inte forran den goda overtalat honom att vi inte skulle aka forran Lordag kvall och bara stanna till Sondag eftermiddag....
Sa pa lordag kvall hamtade Tessa mig och vi akte och handlade lite ol och vin och gav oss ivag ut mot "bushen".
"Staffordshire" heter stallet dar de har sin stuga och det ligger ca 30 min fran Ballarat med bil. Det tog inte lang tid for oss att slappa skolan och allt vad som hor dartill!! Vi pratade istallet om an det ena an det andra i bilen dar vi fardades pa de roda "dirt roads" som ledde ut till stugan. Mycket trevligt!

Nar vi kom fram var det morkt (det morknar redan kl.18.00 ca nu har nere). Men vi blev motta av tva ljusspridare i dorren till stugan.....Tessas man Hans-Peter (H.P.) och Matt (hans kompis).
De hade tant i brasan inne i huset och vantade oss. Sa blev det middag, ol, vin och lite spel. Otroligt mysigt! Det var sa himla lange sen jag levde stugliv nu kanns det som och jag bara ALSKAR det livet....sa jag njot till fullo! Sen hade jag ju dessutom sallskap av tre otroligt harliga personer ocksa!
De ar sa himla harliga dessa manniskor. De ar alla tre "outdoor people". De campar, klattrar i berg, cyklar off road mountainbikes, aker skidor, vandrar osv osv. De alskar helt enkelt att vistas i naturen! Och de har lart kanna varandra genom att de alla har varit campingledare for ungdomar har i Australien och aven i Nya Zealand.
De har massor av energi, uppskattar naturen och tanker pa miljopaverkan, ar oppna, rakt pa och arliga, ar sociala, omtanksamma och har en harlig humor! Fantastiska manniskor helt enkelt....och jag kande mig hemma direkt! =)
Pa sondagen var det bestamt att vi skulle ge oss av pa en cykeltur....och da snackar vi INTE "cykla lite forsiktigt pa en asfalterad vag pa en damcykel i godan ro".... o nej! Mountainbikes med stotdampare och hur manga vaxlar som helst, cykelkladsel och hjalm pa och "off road" i "bushen". DAR har ni konceptet for dagen. Jag blev instruerad i hur min cykel fungerade och tekniken kring nar man cyklar "off road". Josses...en hel vetenskap ju!! Men jag forstod snart varfor man behovde tanka pa dessa saker....for att helt enkelt inte skada sig!!
Tur dock att Matt ar ambulansman och att de alla tre ar utbildade friluftsmanniskor!! Det kandes lite tryggare med den vetskapen och jag cyklade glatt pa efter dem. 
Men VILKA backar vi tog oss bade upp och nerfor!! Jag kande mig som varldens storsta mes kan jag lova!! Knan och armar nastan skakade ibland nar jag kom runt kronet till varldens brantaste skogsstigsbacke och det bara fanns en liten strimma "stig" att sikta pa i mitten langst ner i backen for att sedan ta sig vidare uppfor backen efter utan att hamna i lerpolen i mitten....och var hamnade jag??
...oh yes! I lerpolen i mitten....hehehehe....men jag trillade inte av cykeln...nej, jag bara missade mitten partiet och korde i lerpolen sa att leran stankte upp pa ena benet och typ drankte hela min ena sko. Men de var alla tre himla omtanksamma hela tiden och kollade sa att allt var okej med mig. Och de var valdigt peppande och uppmuntrande! "Bra! Helt ratt, det ar ingen ide att streta emot, dit cykeln ta dig ar det bara att hanga med..." Ja, och vad ar val lite lera....."min mamma har tvattmaskin"...som en viss liten bror till mig en gang sa.... ;)
Och ATT sa roligt jag hade!! Ju fler backar jag tog mig uppfor och nerfor ju mer sjalvfortroende samlade jag pa mig....sa nar vi sedan cyklade hemat var den forsta backen som forut sett ut som ett monster i mina ogon, nu istallet en "piece of cake"....hihihi..
Men innan vi kom dit.....sa kom vi vilse!! Vi fick cykla ut pa en storre vag, stanna en bil och fraga var vi var!! hahahaha... och har hade jag varit fullt trygg i vetskapen om att dessa var vana naturmanniskor! Men det bevisar bara vilket enormt stort land detta faktiskt ar och det finns saaaaa mycket yta och bush....sa det galler att veta vad man haller pa med! Vi traffade aven pa tva killar som var ute och korde cross pa samma stigar som vi cyklade pa.....de var lite smartare an oss och anvande sig av dagens moderna teknologi....Iphone!
De fixade snabbt upp en karta at oss sa att vi kunde hitta en bra vag att ta oss hem pa....for vid detta laget visste vi att det inte var lange kvar tills det skulle morkna....och man vill INTE vara mitt ute i bushen i Australien nar det blivit morkt! For da hittar man VERKLIGEN inte hem!! I bushen blir det verkligen kolsvart!! Finns inte en gatulampa sa langt ogat kan na....eller langre an det heller for den delen... =)
Trots kampen mot tiden....(vilket tydligen ar ett standigt aterkommande tema i mitt liv)...sa lyckades vi 23 km och 3 timmar och 20 min efter vi startade samma dag, komma hem innan det morknat!
High five!! Bra jobbat ganget!
Tessa hade ont i hofter och sitt ena (daliga) kna nar vi kom tillbaka....jag kande inte sa mycket....mer an att sittknolarna hade fatt sig en rejal omgang! Killarna var helt oberorda....de satte igang att hugga ved, elda pa varmvattnet till duschen, tanda i brasan, och borja med maten....underbart! Jag satte igang att stretcha och forsoka varma upp min iiiiskalla fot (efter lerpols-motet) vid brasan....och efter att Tessa kommit ut ur duschen blev det min tur....nice! Efter duschen hade jag aterfatt kanseln i min fot och kande mig som en ny manniska!
Kroppen var lagom mor, humoret pa topp och huvet bekymmersfritt. Ljuvligt!

Nu hade vi verkligen fortjanat en ol, lite snacks och en god middag! Vilket vi ocksa sag till att vi fick! =)
Ytterligare en harlig kvall forflot med skratt, god mat, en massa skamt, ol, och nagot glas vin och lite spel...aven om vara hjarnor var nagot trottare denna kvall....hihihi...
Vi hade en riktigt mysig middag med levande ljus och allt....men da jag skulle blasa pa den varma pumpan sa rakade jag blasa ut ljuset....."oj da! Forlat!" sa jag....
"Inga problem" sa Matt, "detta skapar bara stamning!" Sa satte han pa en cd-skiva med naturljud, doppade fingret i vattenglaset och drog med det runt vinglasets kant.....som ni kanske redan vet sa skapar detta en ljus klar ton...jag foll in genom att blasa i min olflaska for att fa en morkare ton, Tessa tog vinflaskan och foll in och H.P. spelade pa sitt vinglas.....dar satt vi....fyra precis lika knappa personer och hade en toppenkvall tillsammans!! =)

Som ni kanske har forstatt sa vann den onda angeln kampen igen....da jag inte akte hem pa Sondagskvallen utan stannade ytterligare en natt....hur kan man gora annat nar man har sa himla trevligt!!??
Tessa och H.P. gick och la sig ratt sa tidigt och jag och Matt satt kvar en liten stund och pratade om livet. Mycket trevligt! Kan faktiskt inte ens neka till att denna mannen satte sina avtryck hos mig. Han hade manga egenskaper som jag gillar... men hans storsta nackdel: han bor pa fel sida av jorden....tyvarr! =(

Pa mandag morgon...atervande dock verkligheten till oss igen....dags for mig och Tessa att atervanda till skolans varld....tror aldrig att jag har kant sa starkt for att bli tradkramare som da....Varenda liten del av min kropp ville bara stanna dar i stugan och ALDRIG aka tillbaka till UB....
men men...nu vann den goda angeln kampen... och jag och Tessa satte oss missnojda i bilen och akte mot Ballarat efter att ha sagt hejda till killarna.... =(
Sa var man tillbaka i verkligheten igen da....suck.....


Kommentarer
Postat av: Stig & Marita

LIna! Härligt att läsa ditt mail och denna senaste bloggen från dig. Vad glad jag blir när jag läser att inte geniknölarna bara jobbar utan även sittknölarna. Träningsvärk går över men att inte uppleva saker och tiden bara går, det ångrar man. GRATTIS till högsta poängen eller betyget, jag är inte förvånad, men gud vad du är duktig. Veckorna kommer att rusa iväg nu. Här hemma är det jättevackert ute. Vi njuter för fulla drag emellan gräsklippning och fönsterputsning på altanen. Många jätte kramar tills vi syns. Marita & pappa Stig

2011-05-22 @ 10:46:56
Postat av: kusebuse

Hej kära kusebuse!



På den här sidan av jorden sitter en människa som har förbannat denna Matt sedan hon såg fotona från resan och insåg att du nog blivit lite förjust i denna där Matt. Honom ger du f-n i. Hur ska vi annars kunna sitta is amma hammock. Får du honom att flytta till Sverige är det okej annars är det bara att walk on by cous.

I vilket fall behöver du inte vara ledsen över att du inte lever så mycket liv därnere. Det kommer du få nog av med mig i sommar. Jag avsluta mitt uppmanande meddelande (känner mig som den goda ängeln för en gångs skull efter alla förmaningar ;-) ) med att jag trodde aldrig att man kunde sakna någon så liten och blond så mycket. Puss på're

2011-05-23 @ 21:25:28
Postat av: Emelie

LINA, du kommer ihåg vår deal! Jag har ett krav, att om du skulle träffa en Australienare så skulle antingen han flytta med dig hit, eller vara rik och ha ett privatplan så att vi kan komma å hälsa på dig när vi vill!?? OKEJ?;) Puss på dig vännen! Du är så duktig!!

2011-05-24 @ 10:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0