Back in business

Hej allihopa!!

Fick äntligen en liten stund över och kände att nu var det minsann dags att uppdatera bloggen lite....
Det har varit full rulle över påsk och så här in i första veckan tillbaka i skolan efter påsk.

Så jag ska nu göra ett tappert försök att sammanfatta lite vad som hänt sen sist....och jag är ju inte direkt världens bästa människa på att fatta mig kort....hihihi...
Men ska göra ett försök. =)

Dagen efter jag skrev sist....alltså den 23 april, firade jag ett 10-årsjubileum med att göra något alldeles fantastiskt!!
För er som känner mig väl...behöver jag kanske inte nämna mer än att jag åkte till en djurpark...eller "sanctuary" är mer det rätta namnet för det.
Namnet på parken är: "Lone Pine Koala Sanctuary"....nu behöver jag kanske inte nämna mer för att ni ska ha räknat ut vad jag tog mig för?? hihihi...
Parken innehöll ca 130 koalor!! Underbart!! Men de hade faktiskt en hel del andra typiska Australiensiska djur där, som dingos, kookaburras (fågel), wombats (även dessa är fantastiska djur!) och kängurur. Men två andra djur som jag fick upp ögonen för lite förvånande under denna dagen var faktiskt fårhunden och platypus:en.
Platypus är ett djur som även detta bara finns i Australien....liksom koalan, kängurun och wombaten m.fl.
Det är ett häftigt litet djur som lever i floder och vattendrag. För att beskriva dess näbb så tänk bara på Kalle Anka, där har ni näbben! =) Sen har den simfötter som ankor ungefär, men en kropp som en utter...ett mycket speciellt djur som jag faktiskt aldrig sett livs levande förut. Så det var lite spännande! De är nattligt aktiva djur så det var väldigt svårt att ta ett bra kort på den utan blixt...den var liksom aldrig stilla =)...så googla det vetja, om ni är nyfikna på hur djuret ser ut.
 
Fårhunden då...det är väl inte så speciellt tycker ni kanske...men jag har aldrig förut sett en fårhund valla får, och dessa hundar är helt fantastiska att se "in action"! Att vad duktiga de är!! Och hundföraren jobbade med ca 3-4 ord för att få hunden att göra precis vad han ville att den skulle göra. Vilket samarbete! Tufft!
 En riktig stereotypisk "Aussie" med sin trogne vän! =)
Efter fårvallningsshowen som ägde rum visade de även hur man klipper ett får. Rackarns vad duktig den killen var!! Fåret hade inte en suck att försöka röra sig, och fort gick det! Häftigt!

Men...som ni förstår så var det ju inte det här som jag menade i början av detta inlägg.....
Nä, för vad jag fick äran att göra för tredje gången i mitt liv var förståss det här.......

 Denna lilla tjejen....till höger alltså =)....heter Utopia och bor på Lone Pine Koala Sanctuary utanför Brisbane.

Om jag ska vara riktigt ärlig så tänkte jag inte hålla någon koala denna gången....tänkte att "jag har ju redan gjort det...och det tar bara en massa pengar för det för att tjäna på det....och det är inte rätt mot koalorna".
Men när jag fick se en STOR skylt, där texten förklarade att alla pengar för fotograferingen med koalorna går till arbetet med att se till att bevara koalorna i Australien....så var det ju ingen tvekan om det!
Jag trodde faktiskt inte det var så illa ställt med koalorna.... men tråkigt nog så hade jag fel.... =(
Alltför många koalor dör årligen pga hundar, rävar, katter, trafik = de blir påkörda av bilar, skogsbränder (de kan inte ta sig därifrån tillräckligt snabbt) men det som förvånade mig mest var faktiskt att något som de också lider väldigt mycket av är uteblivet habitat! Alltför mycket eucalyptusträd skövlas utan återplantering, och då dessa små djur är väldigt petiga i maten och endast äter och därmed lever i ca 50 eucalyptusträdsorter av de 300(!!) som finns i Australien, så har de svårt att överleva när dessa träd skövlas. Det som gör det ytterligare ännu mer tragiskt i mina ögon är dessutom att de koalor som dödas av hundar, katter och rävar hade inte behövt dö om inte dessa 3 djurarter hade blivit introducerade i Australien. De är ju alltså inga djur som fanns i detta landet från början utan de är djur som människor fört med sig.... blir så trött på oss människor ibland.... att vi aldrig kan tänka steget längre än att alltid sätta oss själva i första rum.....suck!
Nu har jag i alla fall gjort en donation till dessa underbara djur och hoppas att ett litet bidrag kan hjälpa dem från att bli utrotade. Om ni är nyfikna på hur man kan hjälpa till med detta så gå in på: www.savethekoala.com
Jösses....nu gör jag reklam också....hehehe....men som sagt, dessa djur ligger mig varmt om hjärtat!!

Nåväl....efter denna härliga dag begav jag mig till Surfers Paradise för lite slappning på stranden för två dagar.
Lyckades ha bokat in mig på precis samma hostell där jag bodde även förra gången jag var i Surfers....hehehe... Och när jag insåg detta var jag väl sådär nöjd....det var inte världens bästa direkt och inte mycket hade förändrats. Men det var helt ok. Bodde i samma rum som bl.a. en sydamerikansk 45-åring med MÅNGA teorier, funderingar och åsikter...som han MER ÄN GÄRNA delade med sig av. Han var musikant och en kväll efter att han varit ute och jobbat (spelade och sjöng för människor på restauranger...gick runt bland borden...)...så ville han så gärna spela och sjunga någon av sina egna låtar för mig och en kille till i våningssängen ovanför mig..
Jösses säger jag bara.....smöret liksom rann nerför väggarna när han satte igång.... han tittade mig i ögonen och sjöng med sin ljuvaste stämma.....hahaha....själv hade jag svårt för att hålla skrattet inne....han blev liksom lite för mycket den här mannen.....hehehehe....

Vädret var helt okej i Surfers. Det duggregnade lite på eftermiddagarna, men jag fick en dag på stranden i alla fall då det var soligt och fint från förmiddagen till ca kl.15.00, så det var ju ändå helt ok. =)
Gav mig efter dessa två dagar tillbaka till Brisbane och avslutade min semester där. Den staden växte ytterligare lite i mina ögon denna gång! Jag tyckte om den förra gången jag var där, men denna gången tycker jag nog t.o.m. ännu bättre om staden! Vet inte riktigt vad det var som gjorde det....men den har liksom lite av allt. =)
Dessutom var hostellet jag bodde på helt kanon!! Med pool på taket, utsikt över stan, egen liten "bio"-salong m.m. Och sen var det ju bara sååå härligt att vistas bland backpackers igen!!...jag gillar den atmosfären!! =)
Sörjde därför när jag var tvungen att lämna denna härliga stad på onsdagseftermiddagen (27:e april). =(

Tillbaka till verkligheten....
Ca kl.21.00 var jag tillbaka i mitt rum i Ballarat igen på Onsdagskvällen.....lite förvånande så kändes det ändå som att komma "hem" igen, och det var lite skönt att slippa släpa runt på packning nå mer. Här har jag ju liksom allt jag behöver och det behöver inte packas upp och ner hela tiden....men förutom det, så påminde sig vardagen lite väl snabbt igen och sen var det inte så roligt längre.....hihihihi...
Inget allvarligt alltså....bara det att morgonen därpå när jag vaknade så var det dags att sätta igång att plugga igen....suck! Så var den semestern slut.... =(

Tenta nr. 2 stod nu för dörren....bara att ta tag i livet igen....
Torsdagen var sååååå trögstartad!! Kom inte nån direkt vart....Fredagen började jag läsa i böckerna jag lånat på Torsdagen på bibblan. Men först på Lördagen fick jag fart.....och sen fanns 1000 ord av 2000 nerskrivna på datorn. Skönt!
Dock fick jag på Fredagen reda på att jag hade fått en gratisbiljett till en Australiensisk rugby/"Aussie footy"-match på Söndagen i Melbourne!!....oj oj oj....kan man tacka nej till det?? Lockar studierna mer än en live-match i en massiv arena??....svaret: NOPE!! NEJ!! ACK INTE!! =)
Så på Söndagen blev det lite skolk från tentaplugget och jag rymde för en heldag i Melbourne, där rugby stod på schemat. Mycket trevligt! =) Hämtade ut biljetten i ett tält utanför arenan, fick en supporterhalsduk, tog på den, plockade fram min systemkamera, gick in genom entrén....sen kände jag liksom hur leendet spred sig på läpparna när jag såg den enorma gräsplanen uppenbara sig framför mig....WOW!! Det är så himla mäktigt och häftigt med såna här stora sportarenor alltså!!
 Etihad Stadium i Melbourne. Essendon vs Gold Coast.

Antagligen var jag helt tagen av stunden....för sen lyckades jag göra sånt som bara jag kan....hahahaha...
Tittade på min biljett och läste "aisle 22" = rad 22. Så glad i hågen gick jag och letade upp rad två på marknivån.... funktionären kollade på min biljett och sa att: "H 12 är på vänster sida". Okej sa jag och gick och satte mig på den tomma platsen på H 12. Där satt jag och var riktigt imponerad över hur nära plan man satt!! "Och tänk att de delar ut så här bra biljetter gratis!!"....jag tog upp min macka och satt där nöjd och mumsade på min macka och tittade på när grabbarna värmde upp på plan. Vilken härlig dag! =)
...efter en stund kommer två killar och går in på samma rad som jag sitter på...den ena killen sätter sig på den tomma stolen bredvid mig medan den andra killen ger mig en konstig blick och säger: "Du sitter på min plats".
Med munnen full av mat....och händerna fulla av mackan och diverse grejer...försöker jag leta upp min biljett för att kolla en gång till på den....jag var ju SÄKER på att jag satt på H 12!!....men man skojar inte om sport med grabbar....så jag letade så fort jag kunde upp biljetten och tog en titt på den....då säger en tjej på raden bakom mig... "Din plats är på 3:e våning, rad 22 och plats H 12!"......ooooops!! Så satt man där med skägget i brevlådan....det var bara att be så mycket om ursäkt och snällt flytta på sig... "I'm sorry for that!"...
"It's alright", sa killen....men det är mer en standardfras här nere....tror dock att han var nöjd när han fick tillbaka sin plats! =) Han hade säkert betalat dyra pengar för den också....hehehehe....
Så....jag knallade snällt upp för de säkert 6 olika etagen med trappor.....och SEN hittade jag min plats!!! =) hihihi... killarna på plan hade plötsligt krympt till ca 1 cm stora figurer....hehehehe...men jag hade i alla fall en väldigt bra överblick över spelet där uppifrån! =)

Tyvärr var dock Essendon helt överlägsna i denna matchen...så spänningen i spelet uteblev.... efter första kvarten stod det 94 - 1 till Essendon....
Men det var ändå roligt att få se lite live "footy"! =)

Efter detta har det bara varit plugg som har hägrat. Det flöt på riktigt bra i måndags och när Måndagens plugg var färdigt hade jag fått ihop 1900 ord av 2000! =)
Fick avrunda där sen för att hinna springa upp och vara med i första körövningen efter påsken! Kul att få sjunga igen!! Vi har nu fått ihop alla delar, olika sektioner med stämmor till en sång. Och det lät riktigt bra i Måndags. Kul! Sånt sprider verkligen glädje!! Nynnade mig vägen hem på måndagskvällen....nöjd med både plugg, kör och gymträningen för dagen =)

Och nu.....nu idag började skolan igen på allvar. Med lektioner och seminarier.....så var man igång igen då.
Okej, upp med energin och motivationen....nu kör vi!! 5 veckor kvar......5 veckor kvar.....

Pussar och kramar!!

Kommentarer
Postat av: kusebuse

1.Hur många veckor till du kommer hem då? Jag saknar ihjäl mig. Om jag får en deprisssion och blir buddistmunk (om man nu kan det som kvinna) ska du få stryk när du kommer hem.



2. Skit i gräset. Hur såg grabbarna ut?



3. jag gillar inga djur förutom de tre små grisaran (brödraskaran)



4. Mina knottror är tillbaka el maximus. har prata som jag hade en skorsten istället för en hals i fyra dagar nu. ogillar't!!

2011-05-03 @ 19:13:29
Postat av: anne

Woops..stackars Malin. Hon tror hon är ensam om att nästan längta ihjäl sig......och vad är det för fel på att hamna i ett buddistkloster.....HAHAHAHA

2011-05-26 @ 11:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0