Nybakt bröd, drama och Bebis-Molly på Skype.

Jihooooo!!
Vet inte riktigt var jag ska börja idag....är bara så himla glad! Det har varit en riktigt BRA dag med andra ord!!

Hmmm...nu vet jag varför. Det har varit "Harmony Day" här nere ju...kom jag precis på! Harmony Day är en del av den multikulturella veckan som äger rum denna veckan. Så idag kunde man äta lite olika maträtter från olika delar av världen för endast $5 i cafeterian. Den internationella avdelningen på skolan höll i detta. Mycket trevligt! Jag hade dock lektion till kl.1.30 pm så efter det skyndade jag dit för att se om man fortfarande kunde äta...det fanns litegrann kvar och de sa att jag inte behövde betala bara för att det var så lite kvar. Så en gratis lunch blev det. Trevligt! Maten var väl sådär...inte riktigt vad jag hade förväntat mig kanske... de serverade macaroni and cheese från USA, ris med diverse grejer i från Libanon och dumplings från Kina. Eller det var vad som fanns kvar när jag kom dit i alla fall....
Men men. Jag åt och var glad. hihihi..

Åter till vad jag tänkte skriva...
Skoldagen idag började med "Teaching in the Arts"....och idag på seminariet hade vi..... DRAMA! MYCKET roligt!! Vi fick göra diverse övningar och jag gillar ju sånt. Så jag var mer än nöjd med dagens lektion!
Fick många bra idéer till kommande lektioner som jag kan ha med mina elever i framtiden!
För att plocka ut något...
Julie (min lärare i ämnet, som även sjunger i samma kör som jag och därför känner vi varandra lite bättre..) delade ut ett blad som vi skulle läsa om något...alla började läsa.
Plötsligt smyger hon fram till mig och viskar: "When you hear something...go and open the door!"
Jag tittade mig omkring... "hade hon gett uppdrag till några fler än mig??"...kändes plötsligt som att jag var på fest när man får olika uppdrag utdelade till sig...ni vet som på lekridh-julfesterna! ...hihihi..
Men alla var väldigt upptagna med att läsa pappret. Själv så kunde jag inte koncentrera mig alls efter att jag fått mitt "uppdrag"...så vad det stod på det pappret vet bara stjärnorna....eller nja. De som läste pappret vet ju förståss! hihi...
Jag försökte och försökte läsa...men satt egentligen bara och lyssnade efter vad jag egentligen skulle lyssna efter... skulle det vara ett "pip", en trumma, en knackning....mina öron var vässade till max!
Så plötsligt....*knack knack*. Jag hoppade glatt upp från min stol och gick och öppnade dörren.
"G'Day! I've got some things here to deliver. Have I come to the right place?", det var Julie som kom med en vagn full med saker och hon var iförd en röd keps.
"Oh yes! Come on in!", sa jag glatt! Jag är ju inte direkt den som är sen att haka på...
"So where did you want this?"
"Ahm...you can put it over here", sa jag.
"What are you going to do with this stuff?"
"Hmmm...a little this and that"...svarade jag.
"You are going to Antarctica I've heard!"
"Yes!", svarade jag. Ojoj...vad spännande!! Jag skulle visst åka till Antarktis!! Kul!

Så började övningen. Sen involverade Julie alla i klassen genom att ställa frågor till olika personer om vad de skulle göra med grejerna på vagnen. Mycket spexigt och roligt sett tycker jag! Övningen fortsatte sedan genom att fortsätta att spinna på att alla vi i klassen skulle åka på en expedition till Antarktis. Vi fick välja en roll som vi ville ha på expeditionen, och sen intervjua grannen om vem han /hon var. Sen fick vi berätta för alla vem grannen var. Därefter fick vi välja vilka vi ville ha med på vår expedition.T.ex. "Hm. Jag är ju maskiningenjör och du är kapten, du är forskare och du är turist....okej, vi kan nog hitta på något roligt ihop"...sen fick vi spela upp en scen där vi "var"/spelade de rollerna som vi valt. Varpå Julie plötsligt sa: "Freeze", då fick vi stanna upp i precis det vi gjorde och hålla posen. "what are you thinking right now?"..gick hon sedan runt och frågade.
...som sagt. En MYCKET rolig och bra övning!
Så efter denna lektionen kom jag glad i hågen ut ur klassrummet för att gå direkt vidare till mitt favorit-ämne: Approaches to Teaching English as a Second Language....eller ESL. Lättare att skriva...
Idag skulle grupp 1 och 2 redovisa. Jag kände mig nöjd med min lilla powerpoint-presentation som jag lagt över på mitt usb-minne. Så jag var laddad.
Denna lektionen innehåller både föreläsningstid och seminarietid, så vi håller på i 3 timmar.
Ska inte tråka ut er med hela lektionen oroa er inte...
Men lektionen började med att Masako (vår lärare) bad mig att komma fram och ställa mig framför klassen.
Okej tänkte jag...hon ska nog bara tacka för att jag höll en presentation om min kultur förra veckan....
...och det skulle hon! Så räcker hon över en pappåse med orden: "You have got a good bread culture in your country I think, so you might miss the bread back home right?"
"Yes!!", svarade jag för det är sååå sant. Brödet här nere är i stort sett luft...toastbröd....
"So this morning I baked some bread for you, to thank you for your good job last week!", säger denna söta varelse och ber mig först att dofta i påsen och räcker sedan över den till mig!! Ååååh söta, snälla, omtänksamma människa! TACK Masako!!
Jag blev sååå himla glad! Verkligen! Gav henne en stor kram och tackade så hjärtligt!
OJ, som jag längtade tills det skulle bli kvällsmatsdags sen.....hihihihi...

 en påse med lycka  inlindat i en kökshandduk.

Sen hade jag även min presentation på denna lektionen....och det gick så himla bra. Faktiskt, jag kan inte säga annat. Blev stolt över mig själv när jag plötsligt släppte mitt manus och lyckades bli mycket friare i min presentation. Vilket vanligtvis inte ens händer mig på SVENSKA!! Men jag tror att miljön (klassrummet) och ämnet gjorde det! Jag pratade om något som jag verkligen brinner för. Den aboriginska kulturen.
Så....det gick som en dans och jag var så nöjd och stolt när jag var färdig. Härlig känsla!

Efter lektionen....när jag gick och åt mat på denna Harmony Day i cafeterian....träffade jag på Masako igen.
Hon var också där och åt. Så vi satt och pratade lite. Hon är helt enkelt störtskön! Vilken fantastisk människa! Hon bryr sig verkligen om sina elever och brinner för sitt yrke! Underbart! SÅ ska lärare vara! Och så vill jag bli när jag är färdig lärare en dag! Vilken inspiratör!

Efter detta studsade jag glatt upp och köpte mig den obligatoriska boken för denna kurs (som äntligen kommit in i bokshopen på skolan)... och sen studsade jag lika glatt (för en gångs skull...) in till biblioteket där jag pluggade i några timmar. Förberedelser inför morgondagens seminarier.
Därefter blev det gymmet och sen.....SEN... ÄNTLIGEN blev det dags att skära upp den första skivan nybakt bröd för att helt sonika njuuuuuta av denna ljuvliga smak!
Ja, jag hann inte ens ta av mig gymkläderna och hoppa in i duschen innan...jag var bara tvungen!!
Senare blev det även en värmd skiva bröd, med smör och en ostskiva på....oh yes! Det vattnades i munnen innan jag ens hade tagit den första tuggan kan jag lova!!...hihihihi....Mmmmmm....TACK, Masako!

 Brödlimpan! På lappen står det på japanska "Lina san, Arigatou. Masako" översatt: "Lina, Tack! Masako."

Och nu ikväll....fortsatte glädjen! Emsan var inloggad så det blev lite skype! MYCKET trevligt som alltid! Men idag blev det en bonus! Karolina skulle komma förbi Emsan och då hade hon ju förståss med sig sitt lilla underverk: Molly, nu ca två veckor gammal....eller 16 dagar (tror jag du sa, Karolina?)
Så YES, även om jag är låååångt bort rent fysiskt så njöt jag idag av att få vara en av få som faktiskt ha fått se detta lilla pyre "live". Jag tror minsann hon sjöng lite för mig också en stund. Söta lilla Molly! Jag ska sjunga lite mer med dig när jag kommit tillbaka igen! Tack för titten Karolina! Och tack för "uppvisningen" av henne Emsan!

Nu ska jag natta mig själv och hoppas på en massa söta drömmar...för något annat kan det väl inte bli efter en dag som denna!!? =)

Kommentarer
Postat av: Kusebuse

Trodde du att man ska behöva åka ända till Australien för att få lite nybakat bröd och harmoni så har du kanske lite rätt. Här hemma finns ju typ jag. Jag kanske inte är så bra på att baka eller kanske inte är den första man tänker på när man hör ordet harmoni... mäen.. mäed harmony det blier ingäen ruomba.

Och utan att baka kan jag ändå stå till tjänst med rätt schyssta brön när du vill för att du kan;-)



Puss på dig min skatt

2011-03-22 @ 20:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0