Multiculture festival i Melbourne "Viva Victoria!"

Blir så nyfiken....undra hur många det är som egentligen läser min blogg?? Blev så glad nu när jag såg att du, Anna hade lämnat en kommentar till mig! Roligt!! Blir så glad att höra ifrån er gamla och nya vänner, familj, släkt och ja...ALLA ni härliga människor!! Ni förgyller mitt liv för att ni är så härliga och underbara! Puss på er!!
Ja, det var den kärleksförklaringen...hihihi...

Nu till Söndagens äventyr....
Tessa var tvungen att plugga..... Ingrid var tvungen att plugga.....
Jag!? Jag pluggade på Lördagen och tyckte därför att jag gjort mig förtjänt av lite ledighet! Så därför satte jag mig på tåget till Melbourne i Söndags morse. Ca 1h 15 min senare var jag framme. Tåget var FULLT av fotbollssupportrar. Mhm...det vankades alltså Australian footy på arenan i Melbourne denna dag....
Sen upptäckte jag även att det var en hel del människor med racing-kläder på sig....
ja, just det ja! Det var ju Formula 1 tävlingar i Melbourne också denna helgen! Så ja, tåget var fullt av människor som hade det ena eller det andra planerat för dagen. Melbourne är verkligen en aktiviteternas stad och MYCKET sport och idrottsevenemang äger rum där!
Men för mig var inte det målet denna dag....hoppas dock på att det blir en fotbollsmatch framöver...gillar stämningen i arenor!
Men men...

Idag väntade istället sång, musik och dans från hela världen!! Och hur UNDERBART är inte det då!!? Ljuvligt!, skulle jag vilja påstå. För denna Söndag den 27:e mars ägde den multikulturella festivalen "Viva Victoria" rum i Melbourne. Människor från världens alla hörn hade samlats på Federation Square för att fira denna härliga mångfald av människor, musik, sång och dans som är en del utav vårt multikulturella samhälle idag.
Jag tog gladeligen på mig detta band
  ...och deltog och njöt av denna fantastiska dag!
(Hoppas att det går att läsa texten! Annars står det "International Day for the Elimination of Racial Discrimination. Many Cultures One community". Alltså en dag mot rasism och diskriminering. De firar att Melbourne är en stad av mångfald och många olika kulturer och nationaliteter, men fortfarande är ETT samhälle!).

Så uuuunderbart det är med sång, musik och dans!! Och vilka talanger det finns i varje hörn av vår underbara värld! Jag säger bara: "Please don't stop the music", "Thank you for the music"...jag välj vilken sångstrof ni vill så länge musiken fortsätter att ljuda så är jag lycklig!

Ska ladda upp lite bilder här nedan så får ni själva se lite av vad jag såg denna dag...

 Capoeira från Sydamerika!        Den afrikanska gruppen Afro Mandinko från Senegal om jag inte minns fel... Detta band var helt klart det bästa...enligt min smak! Helt fantastiska rytmer. Det var svårt att inte röra på sig när dessa killar körde igång!! Sån energi, glädje och medryckande stämning det spred sig när de satte igång på scen! De spelade typiska afrikanska sånger men körde även en reggae-låt...så nice! I slutet av deras framträdande öste huvudsångaren (mannen i grå skjorta) loss totalt och dansade som om han inte hade ett enda ben i kroppen. Fantastiskt!!! Rastaflätorna yrde i luften....DÄR skulle du varit med Mamsen!! ...jag bara stod där och önskade att jag hade rastaflätor!! ...hihihi..
Rackarns att jag inte kan lägga upp filmer här på denna blogg....filmade en hel del denna dag! Hur ska man annars kunna spara och återuppleva alla härliga toner från denna dag!!?
Så det får bli filmvisning för de som är intresserade....när jag kommer hem igen alltså...hihi...

Här mamma är en bild till dig!! Detta var kockarna som jobbade i det argentinska köket på festivalen:
 Kolla in mannen längst bort på bilden...synd att pinnen kom mitt i ansiktet på honom (försökte smygfota lite...hehe..). Men han såg ut som en man tagen ur en reklamfilm för mexikansk mat...typ "El paco, vad tänker du på? Mmmmm...salsasaus med massa jalapeño" (Obs! Måste läsas som om du var musen "Speedy Gonzalez", på svenska med mexikansk brytning alltså...) Han hade världens härligaste mustasch!!hihihihi....och för att inte tala om den helt fantastiska kalufsen han hade på huvudet...är man avundsjuk?? INTE alls!!! ....i alla fall inte på mustaschen...hahahahahaha....

 Detta var en libanesisk dansgrupp som kallade sig "Dancers for peace". De hade hållt på i ca 25 år tror jag en av männen sa....på en bred Aussie-dialekt...hihi..

 Den ryska gruppen Vulgargrad! Jag säger inget mamma.... Men ni skulle ha hört denna mannens sångröst....JISSES!! När han öppnade munnen och började sjunga så undrade jag först om han förställde rösten?? Han hade DEFFINITIVT knottror på sina stämband!! hehehe...det var den hesaste, spräckta, mörka mansröst jag hört hittills!! Mycket speciell! Men han hade otrolig charm i sitt uppträdande med skratt och yviga gester. Härligt! Kolla även in mannen i mitten och hans läckra instrument! Tufft! Åter igen...det blir till att komma på filmkväll för att uppleva detta... =)

 Den serbiska dansgruppen "Kolo Serbian Folk Dance Company". Mycket disciplinerade!

Men det hände inte bara saker på denna "Viva"-scenen denna dag. I publikhavet vandrade allehanda mystiska djur runt....

 En mänsklig giraff...japp, det är en människa där inuti!
 Kolla in dessa balanskonstnärerna då!! Två elefanter...något magra ben men ack vilka vackra öron och snablar!...och uppstoppade rumpor...hihihihi..

Det flög även runt en jättestor fjäril/bidrottning och en mekanisk ödla kröp fram bland publiken under dagen. Att vilka konstverk och vilka konstnärer det finns!

Nere på den lilla scenen som hette "Beer deluxe" spelade också olika artister
 Här en artist med Aboriginska rötter som sjöng soul, gospel. Hon heter Deline Briscoe. Vid ett tillfälle när jag "sprang" mellan dessa båda scener blev jag nästan som förtrollade när jag på väg ner från trappan hörde flamenco/gypsy-toner från Beer deluxe-scenen...jag MÅSTE bara FRAM!! Jag satte kameran på filminspelning och försökte sicksacka fram mellan alla människor....rytmerna förde mig tillbaka till de ljuva dagarna när vi tjejer åkte till Grekland om somrarna och när sommarloven startades upp hos Frida med rytmerna från Gypsy King strömmande ut från CD-spelaren nere på Gjuterigatan....åååååh det var tider det!!! Ljuva ungdom...hehehehe... (hmm...börjar man redan bli gammal??hihihhi...)
Jag kom fram och där satt ett band vid namn "La Rumba" och spelade. Tyvärr hann jag bara höra ca 1,5 låt med dem. Men jag njöt av varje stund som deras musik flödade! Filmade lite...och tog något foto...men det var när de var på väg ner från scenen så det blev inte direkt så bra... men men...här får ni den ändå så ni kan visualisera det...
 "La rumba"!
En annan grej som jag inte hann få med på bild men som jag lyckades filma var när de Nya Zealändska Maorierna uppträdde med sin så kända "Haka"-dans. "Warrior dance"...där de stampar, ropar, sjunger, slår sig på bröstet, räcker ut tungan m.m. Det är en krigsdans ämnad att skrämma sina motståndare vid en uppgörelse. Den är riktigt häftig att uppleva live! 

En annan grej som faktiskt fick mig att tänka på de många semesterresorna som bar av till Grekland var detta:
 Mmmmm....nygräddade crèpes (från det franska köket)...man kunde beställa dem med färska jordgubbar, bananer, nutella, mandelsirap, honung m.m.
Crikey...det vattnas i munnen bara jag tänker på dessa läckerheter! Minns hur Frida hade dille på crèpes nere på Kreta...hittade man inte Frida så visste man var man kunde leta....hihihihi...

Här har jag ytterligare en bild till dig Mamsen:
 Denna konstnär skapade en lång slingrande ranka på torget av infärgade bönor och lät vem som helst delta i skapandet. Många barn gav honom en hjälpande hand. Ljuvliga färger fyllde torget!

Så för att sammanfatta...
Jag hade en helt fantastiskt, ljuvlig dag denna Söndag i Melbourne på Viva Victoria-festivalen!! Tror även att gudarna visade sin uppskattning för denna dag, för nånstans runt kl. 13.00-14.00 nån gång sken solen plötsligt upp hela torget och en klarblå himmel visade upp sig. Detta från att ha varit mulet, lite regnigt och kallt på morgon/f.m.
Så vad kan jag säga...!?
SOL, ljuvlig musik, härlig sång, medryckande dans, fantastisk mat och underbara människor....vad mer kan man önska sig!!? Jag har fått mitt musik-lystmäte mättat....för en liten stund...
...men det värsta är att man får mersmak efter sånt här... Nu vill jag åka till Afrika!!!
Men oroa dig inte Pappa!! Det blir inte riktigt än....hihi...
Många kramar! Abrazos muy fuertes! Un grande embrassement! Massive hugs!!
Var rädda om, uppskatta och njut av alla de underbara kulturerna som finns på vår jord!!!

Kommentarer
Postat av: kusebuse

men va fan det bröt precis när jag skickade om det kommer två gånger at bort en är du snäll :)



Jag skrev:

Jag läser aldig vad du skriver jag bara kommenterar för att jag finns, för att jag kan och för att jag är lite vikitgare..



Likväl: jag har glömt bort alla mina sånger men jag sjunger ändå för att musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik...



En sak till innan jag avslutar mitt mycket begåvade inlägg:

Ja då kommer han med mustachen och bugar och ber om en dans. Ja då kommer han med mustachen, de andra, de har ingen chans.. Fundera på det du gringa :)

2011-03-29 @ 18:18:16
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina! En ledig onsdagseftermiddag, nu börjar vårsäsongen för oss på Granngården. När jag läser din text slår det mig att musik- o danskillar är nog att föredra än fotbollskillar för dig, men en fotbollsarena är en fotbollsarena. Nu börjar vi få vår härhemma. Snart åker vi till Rom och kanhända blir det fotboll där, alltså bara titta. Ha de gött och kram på dig. Pappa & Marita

2011-03-30 @ 17:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0