Körövning...

Det är helt fantastiskt! Jag går dit med tunga axlar...och går därifrån trallande! Är det inte underbart vad lite musik och sång kan göra!?

Det är dock lite roligt för förra gången på kören så lärde Megan (körledaren) oss "Sulfa"-metoden...
Jag hade aldrig hört talas om denna förut. När vi sedan skulle börja sjunga så log jag i mitt inre när jag stod där och plötsligt kände mig som en utav barnen i "Sound of Music"....ÄNTLIGEN fick jag vara en del av Familjen Von Trapp!...eller The Ericssons...ja, det är svårt att hålla isär vilka som är vilka ibland...hihihi...
I vilket fall så går den ut på att man inte sjunger efter noter eller någon speciell text. Man sjunger helt enkelt: "Do, re, mi, fa, so, la, ti"...ja, ni förstår!!?
Det är sååå himla lockande att brista ut i "When you know the notes to sing....you can sing most anything!"
Men jag höll mig.

Det som är så himla häftigt är att även om jag sjungit i kör förut, så börjar jag nu fatta lite mer vad det handlar om. Det handlar inte alltid om att sjunga texter eller att sjunga till ett ackompanjemang. Nej, röster i olika stämmor bildar ju ett eget instrument!! Och vilka ljuva klanger som vissa stämmor bilder.
Kan väl bara säga att Megan är riktigt begåvad!!
Idag sjöng vi en jazzig melodi som byggde på sulfametoden men som faktiskt innehöll ord istället...det var de konstigaste meningarna men ack så tufft det lät!

Träffade Tessa idag också för att gå igenom veckans föreläsning i Language and Literacies. Den är online så vi brukar träffas på måndagar och lyssna på den tillsammans. Mycket bra! För jag har svårt att greppa konceptet med den kursen...missförstå mig rätt. Jag har lärt mig hur mycket som helst genom den kursen redan nu på 3 veckor....mer än vad jag lärde mig under hela den kursen i Sverige skulle jag vilja påstå (det motsvarar alltså vår: Läs- och Skrivutveckling/inlärning. "Läsk" även kallad)..vilket är skrämmande!!
Men i vilket fall...jag har lärt mig jättemycket och kommer ta med mig jättemycket av det hem!! MEN den är så yvig kursen...och det är SÅåååå himla mycket att lära sig hela tiden. Så min hjärna liksom storknar ibland. Och oftast gör den det på måndagar när jag måste lyssna till världens konstigaste föreläsare online.
Ja, till er mina klasskamrater hemma på HH. Detta är alltså en inspelad föreläsning, en röst till en powerpoint-presentation som jag kan titta och lyssna på online. 
Och...vi snackar om en föreläsare som hostar, dricker te mitt under inspelningen, fåglar skränar i bakgrunden, det knackar på dörren (det gjorde det på dagens inspelning)..varpå Margaret (föreläsaren) säger "Come in!"...hahahaha....kan inte låta bli att skratta...minns ni vad vi har lärt oss om att försöka utesluta så mycket "brus" som möjligt för att informationen ska gå fram till eleverna när man undervisar eller presenterar något...Denna kvinna skulle nog behöva gå den kursen...
Jag hör liksom BARA bruset...och missar det där andra som ska vara viktigt!! hehehe...
Medan Tessa är så duktig och hänger med på allt...känns det som i alla fall. Detta får dock mig att tappa modet om att NÅGONSIN klara av den här kursen...

Men då försöker jag vända på det istället... även om jag inte klarar den kursen, så tänker jag ta med mig så mycket BRA information som möjligt FRÅN den! Så idag lärde Tessa mig vad "semantic" betyder. Översatt: semantisk....precis!! Det hjälpte inte mig så mycket heller....hehehehehe...
Men nu vet jag! Det är när ens "prior knowledge" ens tidigare kunskaper i "literacy" (vet banne mig inte vad det översätts med på svenska...läs och skrivkunnighet känns för vagt...innefattar liksom inte allt) hjälper en att dra slutsatser och skapa mening och förståelse för språket, bokstäver och ord. Typ...
Så jag gick därifrån och försökte tänka att varje liten gnutta ny kunskap jag tar med mig från detta universitet är ju faktiskt en vinst! Och det är ju nyvunnen kunskap!! Och vad några bokstäver eller poäng på ett papper säger visar ju ändå inte vad jag egentligen har lärt mig!!!
Bra inställning eller hur!!!? =) 
Ska försöka minnas detta den dag när jag försöker propsa på läxor och prov på de små stackars eleverna jag en gång ska undervisa...

Nä, nu rann tiden iväg igen...dags att gå och lägga sig!! Imorgon väntar muntlig presentation i "Teaching English as a Second Language", min absoluta favoritkurs!! =) Och efter det kommer "Young Peoples Worlds".
De andra två är nyttiga...men kämpiga..
Sov så gott....eller godmorgon...vad vet jag...hihihi...

Kommentarer
Postat av: Kusebuse

God kväll :)

Ps.. Du är med mig alltså (Baloo)så du är alltid med i family von Ericsson

2011-03-21 @ 19:16:17
Postat av: MisenFisenGrisen

tips på semantisk - sök på semantisk web, el web 2.0 så kanske du blir något klokare...fast få omvandla det till "skolgrejer" då istället :)



Härligt att höra att kören är bra!

Kramar till dig gums

2011-03-21 @ 19:27:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0