Exhibition vid Botaniska trädgården, Lake Wendouree

Idag fick jag glädjande besked i min kurs "Language and Literacies". Jag klarade min presentation där med råge! Härligt!!! Jag som är såååå nervös över att inte klara den kursen. Men idag återfick jag lite hopp! Så det pushar mig att kämpa vidare!

Sen hade jag bestämt med Tessa idag (min Australiensiska kompis, som läser ovanstående kurs med mig....tja, vi är i olika seminariegrupper men pluggar lite ihop) att jag skulle följa med henne till hennes pappas vernissage.
Han heter John Canham och är "president" dvs ordförande för konstnärsföreningen i staden. Det är i stort sett en massa pensionärer som målar en massa vackra tavlor.
Jag är som sagt inte sen på att haka på saker, så jag följde med.

Tessa hämtade mig uppe vid universitetet och sen fick jag följa med hem till hennes föräldrars hus. De bor här i Ballarat inte långt ifrån Universitetet eller city heller för den delen....i mitten av dem båda kan man säga.
Huset var stort, gammaldags, vackert utsmyckat på framsidan och högt i tak inuti. De berättade för mig att huset blev K-märkt för ca 3 år sen. Så nu får de inte ändra på det....
  Hallen med höga valv.  arbetsrummet med öppen spis.


Jag hälsade på hennes pappa och en annan kvinna som satt och skrev utmärkelser...och sen gick vi och hälsade på Tessas mamma.
I rummet på bilden till höger satte vi oss en stund och småpratade. Mycket trevligt! Tessas mamma släktforskar, så helt plötsligt satt jag där och berättade om att det gjorde min Mormor också! När så Tessas mamma frågade vad hon kommit fram till eller hittat....stod det ganska stilla...ojdå! Jag måsten nog läsa på min egen historia kom jag då fram till....men jag berättade i alla fall det jag vet och kommer ihåg om varifrån mitt efternamn kommer! Det tyckte hon var spännande!

Sen gick vi in i köket och tog en sådan här:
 Ginger Beer.
Silly me...jag trodde ju förståss att det var en sorts öl!! Den heter ju "beer" och är "brewed"= bryggd. Men ack inte....det var som en läskedryck smaksatt med ingefära. MYCKET GOD!! Mmmmm...jag gillade den! Men så gillar jag ju hela konceptet med ingefära också. Mums!

Tessa och hennes mamma fixade iordning lite mackor som vi åt innan det var dags att ge oss av mot Vernissagen...
 Tessa och hennes mamma i köket.

På vägen dit hämtade vi upp Tessas äldsta syster Sarah. Hon fick barn för ca 9 veckor sedan så vi fick en liten passagerare med oss i bilen också....en riktig liten docka!!!
 Detta är Ada, 9 veckor gammal. Sååå söt liten tjej!!

Sen bar det av mot vernissagen som var i Botaniska trädgårdens lokaler vid Lake Wendouree.
Att så trevligt! Många vackra tavlor och nästan det bästa av allt....man fick ett glas vin och det fanns ett helt bord med läckerheter att snaska på medan man gick runt och beundrade de vackra konsteverken. Härligt!
Ska erkänna att det mest var pensionärer där...men jag menar verkligen att några av tavlorna var riktigt fina!! Fastnade för en i en underbar färgskala i gult, oranget och rött som föreställde en creek när solen var på väg ner misstänker jag....underbar! Sedan hittade jag även en tavla till som tilltalade mig. En kvinna hade målat av en aborigin (från ett foto misstänker jag...) och endast använt blyerts pennor.... Den var underbar! Så många detaljer och så levande hon hade lyckats få den bilden endast genom att använda olika nyanser av gråskalan. Fantastiskt! Den vann ett pris också! "well done!" Det var hon mer än värd!

Jag tog inga foton där inne för jag tror inte att jag fick det....det är ju konstnärernas egendomar...vill inte klampa in där och stöta mig med någon. Men jag njöt av konstverken istället. John (Tessas pappa) gjorde ett bra jobb med att öppna upp vernissagen genom ett tal och sedan delades det ut priser till olika tavlor.
Kände mig SÅ sofistikerad där jag stod med ett vinglas i handen och applåderade de vinnande konstverken. Jösses...snacka om att röra sig mellan olika kulturer och världar...
Ena dagen en fattig student i trasiga jeans... nästa dag på vernissage med rödvin..fast dock fortfarande sina trasiga jeans på sig....hmmm...men är det inte lite estetiskt att stå ut lite och inte klä sig som alla andra??
hihihi...
Nåväl...

Efter vernissagen åkte vi hem till Fam. Canhams hus igen. Där delade jag och Tessa en öl och satt och snicksnackade lite. Härligt! Så skönt att komma bort från campus lite och att få prata med någon i ens egen ålder igen. Vi är nog ganska lika Tessa och jag....personlighetsmässigt alltså.
Sen kom Pappa och Mamma Canham hem också. Så där satt vi sen i några timmar och bara småpratade....
...eller vänta lite nu....SMÅpratade... Nej, det är inte rätt ord för det. Ni som känner mig vet att jag inte är den som kan fatta mig kort eller som pratar "litegrann"...
För idag, idag var jag tillbaka i mitt rätta element igen....and I'm lovin it!!!
Både Tessas mamma och pappa är fantastiskt trevliga och sociala människor!! Så vi pratade om allt möjligt!
Från att de kommer ifrån London från början faktiskt!! John och....hmmm...kan inte komma ihåg Mamma Canhams namn....sorry!! Men båda två är födda i England och uppvuxna där. De flyttade inte hit förrän Tessas två äldra systrar var 1 och 2 år gamla. Så Tessa är den enda som är född här i Aussie. Det trodde jag inte...
Sen pratade vi om att de alldeles själva har byggt en "stuga" där de själva gjutit ler-"brickstones"...hmmm..tegelstenar av lera?? svårt att översätta rätt ibland. Men i alla fall....de visade bilder på det...1500 st såna "brickstones" gjöt de...och de skulle torka i ca 2 veckor innan de kunde använda dem att bygga med. Wow! Vilket arbete!

Sen pratade vi om bush-fires, naturen här nere, djuren och då koalor förståss!! ...som nästan försvunnit från trakten sa John. =( Pga katter, rävar, bilar (de blir påkörda) och hus (det byggs hus och sätts upp staket som hindrar dem från att förflytta sig från ett träd till ett annat...och då kan de inte få tag i någon mat...). Vi pratade om vår stuga som vi hade förr i Sverige i Skärshult, och då kom vi in på mulltoaletter och separetter. MYCKET bra uppfinning tyckte Tessa och hennes mamma! John visste redan var det var och var road över att de framställde dessa här nere på TV som om de var något nytt påfund! De är väl från Sverige eller Norge frågade han mig!? Hmmm...jag vet inte sa jag...har aldrig tänkt på det. Vet bara att vi har dem i Sverige...
Och framför allt!!!.... så pratade vi förståss kulturer....Svensk kultur och Australiensisk kultur....och resor!!
Jag menade på att jag önskar att svenskar var mer utåtriktade och välkomnande när det kommer till turister och att småprata med folk som man inte känner, och Fam. Canham menade på att fler Australiensare borde resa för att bli lite mer "open-minded". Det är trots allt en ö, Australien och många reser aldrig utanför landets gränser...ens under hela sin livstid!
Så som ni förstår....jag har haft en riktigt trevlig kväll!! Fam. Canham är sååå himla trevliga och lätta att prata med. Välkomnande och gästvänliga! Jag hoppas att vi ses snart igen! Ser fram emot detta!
Men nu är klockan mycket...som så alltid händer när jag sitter här och skriver...
Så godnatt och ta hand om er!
Stor kram!

Kommentarer
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina! Återigen en sprudlande glad och mycket lycklig tjej på tråden( eller på brevet, eller vad man nu säger. Jag visste att du skulle fixa detta och samtidigt leva och passa på att njuta. Har nu läst de tre sista "berättelserna" i rad och allt verkar bara vara bra. Här hemma är allt bara bra. Många pussar och kramar från pappa & Marita

2011-03-23 @ 18:52:23
Postat av: kusebuse

Hörrö har du inte druckit ginger beer innan. Shame on you galpal!!!



But worth waiting for!!!! Så mycket kan jag ge dig ändå :)

2011-03-24 @ 21:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0