Att försöka hitta balans

Hej hopp!

Måste skriva av mig lite igen...
Var nära att döpa detta inlägget till "tom men ändå full"...men när jag såg detta med lite perspektiv förstod jag hur konstigt det lät....hihihi...
Vad jag menar är förståss att jag känner mig tom inombords men alldeles fullproppad i huvudet.

I de små luckor med utrymme som jag dock finner i mitt huvud lyckas jag fundera....
Vad händer om jag inte klarar alla kurser här nere? Kan jag överhuvudtaget komplettera här nere? Det verkar inte så...verkar som att om man inte klarar det så måste man göra om kursen...och det kan jag ju inte. Har ju bara denna terminen på mig.
MÅSTE man verkligen köpa de böcker som de rekommenderar? Tänker specifikt på en bok....vill verkligen inte köpa den. Tror inte jag kommer att ha användning för den och den är svindyr...
Ja, ni vet som i "Vad är klockan?" "- Sviiiiiindyyr!". Kostar $75 (Australiensiska dollar)....then you do the maths! =)
Jag ska ju bli lärare så det gäller ju att ge ut lite uppgifter...man kan ju inte servera alla svar alltid....hehehe...
Försöker febrilt hitta en lösning på detta problem....samtidigt rullar dagarna på och vi ska läsa olika kapitel i den förgrymmade boken varje vecka....suck!

Ja, till balansen då.... det är då rakt inte det enklaste!
Försöker att hitta ett bra sätt att balansera fyra olika kurser och därmed fyra olika ämnen på en och samma gång. Har än så länge kommit fram till att.....TIDEN räcker inte till!!!!! Återigen är tiden min största fiende! Det är nog inte sista gången som jag och Mr.Tid hamnar i luven på varandra! På tal om det....
Har sett världens BÄSTA t-shirt här nere på Jay Jays. Rackarns att jag inte hittar den i min storlek... hade köpt den "DIR" som i direkt...
Det är i alla fall en bild av en sköldpadda på tröjan och så står det: "Always late, but worth the wait!" OH YES!! Gotta loooove it!! Hahahahahaha....det är ju bara SÅ jag!

Nåväl...sidospår som så mången gång förut...
Jag får inte ihop timmarna till pluggandet i alla fall....Känns ju som att jag går i skolan hela tiden! Det blir till att plugga på kvällarna och hur pigg är man då i huvudet efter en hel dag i skolan? Svaret: ....åh nej, ni får minsann tänka lite ni också.....hihihi...
När jag tycker att jag varit duktig i en av kurserna och hängt med ordentligt....så kommer jag i nästa sekund på att det finns en MASSA att läsa och göra i ett av de andra ämnena. Känns som att jag måste offra något ämne för att hänga med i det andra.....AAAaaaaaarrrrrgh....blir så frustrerad!!
Jag saknar Halmstad Högskola! En kurs i taget....Hallelujah!
Nåväl...det är på grund av detta som jag börjat fundera på hur många kurser jag måste klara av de fyra här nere...känns just nu som Mission Impossible att klara alla fyra nämligen.
OM och jag säger då OM med eftertryck, jag klarar alla fyra kurserna här nere, så kan ni väl komma på ett helt fenomenalt sätt att fira det på! Jag tar gladeligen emot förslag!! För OM det skulle det hända, så skulle det kännas ungefär som att ha bestigit Mount Everest eller för att nyttja Gundes uttryck (OM jag klarar det så:) är "Ingenting omöjligt!"

Hade dock idag mitt favoritämne: English as a Second Language. Lovin' it! Där känner jag mig hemma och kan SÅ förlika mig med hur dessa barn känner när de blir introducerade för engelska som andraspråk.
Pratade med Masako (den japanska lärarinnan) efteråt. Hon tyckte det var så intressant att höra hur jag kände inför kursen, och efter lite diskussion med ytterligare en elev, Masako och jag hade jag plötsligt en extra uppgift att utföra till nästa vecka.... Hur gick nu detta till?
Uppgiften går ut på att jag ska prata i ca 10 min inför klassen om hur jag upplever det att komma till ett nytt land, prata ett språk som är ett andraspråk för mig och lite om hur Sverige är och fungerar och så....
Även om detta blev merarbete för mig så kan jag inte säga att jag är ledsen för det. Tvärtom! Denna uppgiften var ju rolig!! Äntligen något som jag förstår mig på! Så efter lektionen skyndade jag in i bibblan och började spåna på vad jag skulle säga.... ALDRIG hade jag trott att det skulle vara så roligt att ta reda på hur mitt eget land egentligen fungerar i jämförelse med ett annat land. Jag brukar helst ta reda på fakta om andra länder ju, och drömma mig bort. Nu för första gången någonsin tror jag...så drömde jag mig hem istället...hihihi...
Och kom fram till vilket bra land vi egentligen lever i. Jag googlade fakta om mammaledighet, barnbidrag, typisk svensk mat, vad Är typiskt svenskt, kollade upp svenska läroplanen Lpo 94 lite närmare....
Jaha!!! Nu har jag svaret på vart min tid tar vägen.... Det måste försvunnit en del timmar på den uppgiften idag alltså. Blev liksom "carried away"... Men det var det värt! Nu är ju den uppgiften klar till nästa vecka!
Men så klart slog ju skuldkänslorna och ångesten till strax därefter....
"Åmen! Jag skulle ju ha läst i boken till Teaching in the Arts-kursen nu ju!!"
...and there you go.
Balans = inte min grej just nu!
Har dessutom kommit fram till att tisdagar och onsdagar är de värsta dagarna för mig, med tanke på mitt schema. Vilket betyder att dessa dagar kommer inte direkt innebära en strålande glad Fröken Fritz. Au contraire!
Därför tänker jag gå på "Beach Partyt" imorgon! Dags att lägga sorgerna åt sidan!
Och kl.8.00 pm är väl inte direkt en superduper-tid att plugga på ändå....eller?

Hälsningar från en sned-belastad tjej som försöker bli en vågmästare! Vågat? =)

Kommentarer
Postat av: Nina

Hej Lina! Så himla duktig du är! Detta kommer du klara fantastiskt bra och visst måste man väl få göra omtenta om man plugga FYRA kurser samtidigt?! Gosh! Annars undrar jag om det är det riktiga människor som bor och pluggar i Australien... T-shirten borde du ju köpa! Du kanske kan sy in den lite eller ha ett skärp runt ;)



Är riktigt avis på dig som är där nere!

Många kramar, din straffis.

2011-03-08 @ 19:15:40
Postat av: kusebuse

1 Mission impossible är den enda filmen Tom Cruise är snygg i. Så det låter bra. Unna dig lite snygga karlar.

2. har du fått någon typ av budget för detta 10min föredrag. Du har nämligen turen att ha en helsvensk kusin som du kan flyga in som ett standard exemplar och visa upp.

3.På facebook finns en sida som heter det finns inga omfester bara omtentor så gå på festen.

4. Ordvitsen på slutet är bara för dålig för att inte kommenteras med ett dryg!!!!!

2011-03-08 @ 19:49:42
Postat av: Anonym

Hej Fritzan!

Jag förstår preeciiiis hur du känner! Va likadant för mig när jag pluggade min termin i Schweiz! Från början läste 6 kurser samtidigt och det kändes verkligen som mission impossible! Till slut fick jag sätta mig ner och klura hur jag skulle göra. Det slutade med att jag skar ner till 3 kurser och resten av poängen som jag behövde den terminen läste jag på distans från svenska universitet/högskolor. Jag läste alltså distanskurser hemifrån. Det var ju fortfarande mycket att göra MEN det var skönt att vissa kurser var på ett språk som jag behärskade. Det skulle kunna vara ett alternativ? Kolla upp om det är några distanskurser som börjar nu.



I Schweiz fick man iaf göra omtentor om man inte klarade av den första tentan. Men omtentorna ligger ju alltid en bit efter att kurserna/terminen är avslutad så många utbytesstudenter har ju redan återvänt till sina hemländer. Jag vet dock att några utländska universitet låter sina utbytesstudenter göra omtentorna i sina länder.



Det är verkligen en upplevelse att plugga i ett annat land. Det är en helt annan sak att enbart turista i landet...Man inser hur bra man faktiskt har det hemma! Hoppas allt löser sig!



Kämpa på! Lycka till!

2011-03-08 @ 20:14:11
Postat av: Amelie

Tänker på dig, läser, skickar energi och mod, eller nej inte mod, det har du redan massor! men det andra skickar jag ;)



kraamar :0) <-- söt nalle-smiley <3

2011-03-09 @ 01:34:58
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina! Ambitiös och stora ambitioner har alltid varit din grej. Balansen kanske är att det få ta lite längre tid än du räknat med, och då kanske hemifrån. Idag har vi vinter här men våren var här i helgen och hälsade på. Penseèr och påsklijor vid ytterdörren.

Jättestora kramar från Pappa & Marita

2011-03-09 @ 18:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0