På toppen av berget

Ja, sannerligen!
Jag befinner mig på toppen av berget både bokstavligt och rent hypotetiskt sett. Jag bor ju på Mount Helen och jag har idag avslutat min sista hemtenta, vilket får det att kännas som att jag nu bestigit sista etappen av berget och ÄNTLIGEN är framme! Nu kan jag sitta lugnt här på mitt berg och titta ut över allt det som jag passerat på vägen hit. Det känns bara så himla bra!

Det är nästan lite konstigt nu att veta att jag inte behöver plugga mer. Som att någon bara skojar lite med mig och när som helst skulle kunna hoppa fram och säga….”haha, trodde du ja! Du har ju glömt att göra det här!”. Och visst jag har visserligen inte lämnat in tentan än. Men sista punkten sattes sannerligen idag. Ljuvligt!

Nu väntar nästa vecka 3 dagars ”placement” som de kallar sin vfu här nere (vad vi i dagligt tal skulle kalla ”praktik”) på en väldigt liten skola med endast 2 heltidsanställda lärare! Varav en av dem även är rektorn på skolan! Men de har även 2 deltidsanställda lärare. Skolan heter Bungaree Primary school och verkar riktigt bra om man ska tro deras hemsida. De verkar ha ett bra samarbete mellan lärare, elever och föräldrar och deras anläggningar och miljöer på skolan verkar nya, genomtänkta och bra. Hahahaha….gillar att jag just nu fick översätta ordet ”facilities” på internet, från Engelska till Svenska då jag inte kom på vad det hette på Svenska….nu har jag nog varit borta för länge….hihihihi…

I vilket fall ser jag fram emot nästa vecka och att få vara på praktik på Bungaree Primary school! Rektorn (Calvin Tromp) ska dessutom hämta mig på morgonen och släppa av mig på eftermiddagen. Hur sött är inte det då! Då snackar vi om ett litet samhälle där man bryr sig om varandra!! Ååååh Gilla gilla gilla!

Veckan efter ska jag sedan vara en ”full” vecka (5 dagar) på en annan skola vid namn Mt Buninyoung Primary school. Den skolan ska vara större med till och med en vice rektor…så det blir en helt annan erfarenhet! Kul! De har verkligen varit gulliga mot mig här nere på universitetet och sett till att jag har fått ta del av så mycket som det bara går. Jag är väldigt tacksam och glad över det!

Men! Nu ska vi inte ta ut någonting i förskott här inte. Först och främst så är det ju idag Lördag! Och jag bara njuuuuter av att få göra PRECIS VAD JAG VILL, utan dåligt samvete, för en gångs skull! Underbart!

Imorgon ska jag och Tessa ut på äventyr! Ska bli superroligt! Äntligen kan jag spendera lite tid med Tessa! Har känt mig så dum varenda gång jag har varit tvungen att tacka nej till hennes så hjärtliga inbjudningar. ”Vill du följa med och ta en kopp te hemma hos oss?”, ”Vill du hitta på något?”, ”Ska vi göra något till helgen?”….svaret från mig har varit samma tråkiga varenda gång: ”Åh, jag skulle så gärna vilja. Men jag måste verkligen plugga och få detta klart” . Men inte nu längre!!! NU svarar jag JA till allt!! Nästan i alla fall….hihihihi…

Nu är det ca 5 veckor kvar tills det är dags för mig att åka hem igen, men bara cirka 2 veckor kvar för mig här på ”res”, campus där jag bor. Snacka om att tiden har gått och kommer att gå fort nu!

Förresten! Idag har jag provat på att vara Svensklärare, turistinformatör och ambassadör för mitt land också! Inte dåligt att lyckas klämma in allt det på en Lördag eftermiddag! Hihihi…

En man vid namn Karim från Azerbadjan, men som bor här i Ballarat sedan 8 år tillbaka hade fått nys om att det fanns en svenska här på campus. Då han åker till Sverige imorgon för en konferens i Stockholm ville han lära sig lite Svenska, vad det finns att se i Stockholm och lite om hur kulturen är i Sverige. Kul! Visst är det väl fantastiskt när någon faktiskt vill veta mer och visar intresse för det land man ska åka till. Underbart! Sånt gillar jag! Jag är precis likadan. Så därför när jag fick ett mail häromdagen från Karim om att han skulle vilja be mig om hjälp med att lära sig lite svenska och lite om Sverige, så svarade jag direkt Ja! Det är väl klart att om jag kan hjälpa till så självklart!

Så sagt och gjort. Idag satt jag i ca en timma med Karim och tipsade om sevärdheter i Stockholm, berättade lite om Sverige och Svensk kultur och övade uttal, ord och fraser på svenska. Riktigt roligt var det minsann! Nu önskar jag honom all lycka till på sin konferens i Stockholm till veckan! Hoppas att han kommer att gilla Sverige. Han var riktigt duktig på att uttala orden och lärde sig snabbt! Han hade redan tagit fram en del ord och fraser innan och övat hemma. Snacka om intresse!! Och en DUKTIG elev! Han får MVG av mig!! Hihihihi…

 Jag tror att tiden här nere i Aussie även har lärt mig att uppskatta mitt hemland! Och det är ju inte dåligt! Förr var jag väldigt snabb på att tala ner Sverige och prata om dess negativa aspekter. Men jag tror att det var för att jag behövde komma ifrån landet lite och få lite distans. Det har jag gjort och fått nu och jag är väldigt glad för det! För nu kan jag istället se allt det positiva med Sverige och ta lite lättare på det där andra.

Nåväl. Nu ska jag göra iordning mig en kopp te här nere i min Brittiska kultur, för nu är det minsann dags för ”tea-time”!

Kram på er mina svenska små smultron!

Kommentarer
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina o Glad Pingst! En helg som vi knappast firar här hemma längre. För några år sedan tog de ju bort annandag Pingst, så känns det bara som en vanligt helg. Skönt att läsa lite ifrån dig igen. Ja det var det, klar med alla tentorna. Gud vad tiden går och ändå ibland känns som en evighet. Nu ser vi fram emot att du snart kommer hem igen. Passa nu på att njuta av de veckorna du har kvar där. Många kramar från Pappa Stig & Marita

2011-06-12 @ 19:09:02
Postat av: kusebuse

hrmm Jag hoppas verkligen att du lärde honom den mest elementära svenska frasen av de alla. Den jag alltid brukar ära ut först av alla till folk av olika nationaliteter. Jag brukar säga att man brukar säga det till jejer man tycker om I sverige eller som man tycker är snygga och charmiga men även innan man presenterar sig, frågar om vägen o s v. Dina bröst är som svalor som häckar. Annar blir jag verpissed det vet du!!!.

Åh inte länge kvar nu sedan ses vi igen.



Puss på're

2011-06-13 @ 21:54:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0