Ett år äldre...ett år visare?


Har ju inte hunnit skriva nu sen jag fyllt år med mera. Så det är dags för en liten uppdatering.

Den 1 juni vaknade jag och ville i vanlig ordning inte gå ur sängen. Det är ju så varmt och mysigt under täcket och det som inte täcks av täcket, nästippen till exempel, är iskall både vid läggdags och när det är dags att stiga upp på morgonen. Det är vid dessa tillfällen som jag alltid får påminna mig själv om vilket land jag egentligen valde att studera en utbytestermin i…hmmm…var det Antarktis? Ryssland? Alaska? Nej, just det! Jag valde ju Australien för att det är så varmt här nere året runt! Mysigt med sommar och sol, att få ligga ute i gräset och studera! Jovisst….det var innan jag stiftade bekantskap med en stad vid namn Ballarat i delstaten Victoria i Australien. Jo, visst kan man tycka att jag borde veta att det är vinter här nere när det är sommar hemma i mitt hemland, årstiderna fungerar ju tvärtom på denna sidan ekvatorn. Men inte kunde jag i min vildaste fantasi föreställa mig att en vinter i Australien skulle vara så här KALL…brrrrr….jag tänkte att det blir nog max som en mild höst hemma hos oss….men ack så fel man kan ha. Nåväl, med en lånad fleece-pyjamas och mina ullsockar som jag tog med hemifrån (bra där! Jag känner mig själv som ALLTID fryser om fötterna!) så sover jag ändå rätt gott om nätterna.

Okej, där gled vi ur spår igen som vanligt. Men åter i spåret då. Jag vaknade den 1 juni med en kall nästtipp men lyckades till sist tvinga mig ur sängen. När jag drog isär gardinerna fick jag blinka två gånger….FROST!!
 Vad är nu detta!? Okej för att det är den första officiella dagen på vintern i Australien, men kom igen nu! ”Cut me a slack”, ”give me a break”! Men icke…på med underställströjan jag fått låna av Tessa (den är nog mitt mest använda plagg…hihihi..) och halsduk, fingervantar, tröja, jacka….ja, allt jag kan hitta. Sen blev det morgonpromenad i vanlig ordning.

Det var ju fortfarande en vanlig skoldag…även om jag råkade fylla år…hihi…så det bar av till skolan och två lektioner. Efter första lektionen i det ämne som jag verkligen gillat bäst här nere ”Young People’s Worlds” så skyndade jag iväg till avskedslunchen som de anordnat här på universitetet för alla utbytesstudenter. (Eftersom vi alla bara är här en termin så firade de av oss litegrann.) Jag hade anmält redan tidigare i veckan att jag skulle bli sen eftersom min lektion inte slutade förrän efter lunchen hade startat. Så när jag kom dit var de i full färd med att dela ut diplom. Kul! När jag satt mig ner fick jag mitt diplom varpå Jeannie (en av de anställda på universitetet) ”jag har även fått höra att det är Linas födelsedag idag, så…”…och så började de sjunga ”Happy birthday to you, happy birthday to you…” Det var de båda Amerikanska utbytesstudenterna Maggie och Alison som hade berättat att jag fyllde år….”facebook never lies”…eller ”whatever you need to know about someone…just search facebook for answers” är vad jag skulle vilja säga! Hihihi…Men det var ju en rolig överraskning i alla fall!

Efter lunchen gick jag, Lara, Alison och Maggie ut och satte oss i solen….ja, ni läste rätt! Denna dag som började med frost…men som om min önskan blivit hörd så tittade solen fram och sken glatt på mig hela dagen sedan tills den gick ner ca kl.18.00. Det betyder dock inte några varmare temperaturer…..kanske sisådär 15 grader…men ändå! Jag var lycklig över solens närvaro! Vi satt i solen och pratade en stund och tog foton på oss med våra tjusiga diplom…hihihi…
  Jag, Lara från Holland, Alison och Maggie från Missouri USA.

Inte för att de egentligen säger något som kommer att värderas hemma. Men det är en fin gest ifrån universitetet i alla fall, och det uppskattar jag!

Vidare till lektion två…sista lektionen i Language and Literacies. Efter lektionen blev jag kvar då jag fastnade i en konversation med Jason i klassen. Vi måste ha pratat bort minst 40 min. För plötsligt fick jag bråttom!! ”Jösses! Jag måste ju lämna in min hemtenta i ’The Arts’ och jag måste ju sen hinna hem och göra iordning mig lite inför kvällen!” Så efter att ha gjort vad jag skulle skyndade jag hem. Väl hemma möttes jag av ”Silky” eller Simon (som han egentligen heter) med utsträckta armar….”Come here…Congratulations!”. Åh gulliga lille Silky, blott 19 år med hela livet framför sig….jisses! Kom precis att tänka på att det då skiljer 10 år på oss!! Okej….hallå ”Farmor”-stämpel på mig!! Hehehehe…Men i vilket fall. Silky sa ”åh, du måste komma med ’next doors’, ge mig 5 minuter sen kan du komma över”….hmmm…okej svarade jag. Efter 5 minuter gick jag över till hus 2 (jag bor i hus 1). Jag knackade på, hade kameran redo i handen inställd på filmning….då jag misstänkte vad som var i görningen…dörren öppnades ”Surprise!!”.. ”Happy birthday to you, happy birthday to you…”….åh så gulligt av dem!! De hade köpt tårta, satt I tomtebloss som de tände. De hade dekorerat i taket med girlanger i svenska flaggans färger!!
 Så sött av dem! Och så hade de planerat en överraskning för mig på min födelsedag! Sötnosar! Jag blev väldigt glad (men är rädd att jag är lite dålig på att visa det, men jag ansträngde mig för att visa det i alla fall!) Så kom Dylan (vår husvärd) på att tomteblossen kunde utlösa brandalarmet!! Uuuuut med tårtan!! …..hihihihi…. jag och Dylan stod utanför och pratade lite medan blossen brann ut. Sen fick jag skära upp tårtan och berätta vad jag gjort idag hittills….fast då hade vi gått in igen förståss! De sa att de suttit och väntat på mig ett BRA tag….var har du varit undrade de…så jag fick berätta. Men efter en kort stund var jag tvungen att lämna det glada gänget åt sitt…. (de var nöjda och glada efter den korta stunden…de skulle ut och festa – sista onsdagskvällen med party innan tenta perioden-, så de förfestade för fullt).

Jag skyndade in för att packa ihop vad jag behövde ta med mig för kl.18.00 kom Tessa och H.P. för att hämta mig. Vi skulle gå ut och äta födelsedagsmiddag på en pub. Tessa och H.P. hade med sig en present till mig de små raringarna! Jag fick en Aboriginsk målning (av ”the rainbow serpent- dreaming”, du vet nog mamma!?) och en liten koala (gosedjur). Vad kan jag säga…jag tror att Tessa känner mig ganska väl nu….hihihi…

Så gav vi oss iväg mot puben ”North Britain” här i Ballarat. I väntan på Tessas syster Sarah beställde vi lite förrätt. Tre olika dippsåser (rödbetsdipp, tzatziki och barbecue) med bröd till. Gott! Jag beställde in en öl, Tessa ett glas vin och H.P. fick köra ikväll så han beställde in en cola. Tessa har ju också fyllt år tyckte vi!! Men H.P. gav med sig ganska så lätt….hihihi..När Sarah kom beställde vi in huvudrätt. Sarah köpte ett glas vin till mig. Nice! Till huvudrätt beställde jag lax, med sparris och hollandaisesås…och vad tror ni då att man serverar till det i detta landet….ett tips!: Australien har England som en slags modersnation (även om jag kan tycka att de borde ha kunnat hitta sitt eget styre nu…och istället bry sig mer om sina urinvånare och anpassa sitt styre efter dem mer! Men det är ju min åsikt…) vilket även betyder att de har till mångt och mycket den engelska matkulturen…..som enligt mig inte är någon matkultur att hänga i julgranen. Så vad serverades då till? JO: Pommes frites så klart!! Hur kan man servera pommes frites till en fin laxbit med färsk sparris till??? Detta går över mitt förstånd…men men. Gott var det i alla fall så jag ska inte klaga! Jag behövde heller inte laga min egen mat denna kväll så då ska jag GENAST sluta klaga!! Hehehehe…

Efter att vi alla fyra avslutat vår huvudrätt och vi egentligen satt där nöjda och belåtna…så började vi snegla på tavlan med efterrätterna…”det är ju ändå din födelsedag”, sa Tessa och H.P. hade trånat efter en glass som en liten flicka satt och åt när vi kom in, ända sen första stund han såg den…så ”okej, det är väl klart att vi ska beställa efterrätt också!” kom vi alla överrens om. Sagt och gjort….och RACKARNS SÅ GOTT det var!! Jag beställde Honeycomb and Nutty Nougat icecream som serverades så här:
           
Och till efterrätten hörde det till att man fick punsch på denna puben. ”Oh! Jag tackar ja!”…den satt fint den med!

 Det glada gänget Tessa, jag, H.P och Sarah på puben "North Britain" i Ballarat.
Jag tror att man hade kunnat rulla ut oss alla fyra ifrån puben efteråt…men jag hade en MYCKET trevlig dag, med MYCKET härliga människor som sällskap till middagen och njöt utav MYCKET god mat på min födelsedag!! Så jag kan bara summera denna dag som: Härlig, rolig och en glädjespridande dag!
Dags att nu njuta av det sista året som 20+are....sen trillar man över sträcket minsann...hihihi...

Kramar i kaskadvis!! 


Kommentarer
Postat av: kusebuse

Hello young one! Varför trodde du att en restuarang någonstans i världen som heter North Britain skulle servera någon annat än brittisk mat... Var glad att du slapp fårmage från skottland som fakriskt är norra brittanien om man nu kan använda ordet utan ett stor innan.

Drygt en månad nu (and counting) sedan ses vi igen. Ska bli härligt!!!!



Puss på're virrpanna. See you soon :-)

2011-06-07 @ 17:02:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0