Perth - hos Mel och Mark

Jag vet inte riktigt vad det är men Western Australia och Perth har något visst! Gillar denna delen av Australien och trivs här. Kommer ihåg att jag kände likadant sist jag var här.
Sedan gör det ju inte saken sämre att jag bor hos världens raraste, mest varmhjärtade och supersociala personerna Mel och Mark heller! De har verkligen öppnat upp både sina hjärtan och dörren till sitt hus och släppt in mig. Underbart! Jag kan inte vara mer tacksam och glad över detta!

Mel och Mark bor strax utanför Perth i en förort vid namn "Success". Med tanke på att namnet betyder "framgång" så kan det ju inte bli mer än lyckat när man bor här!!...hihihi...
Men det är verkligen ett superfint område, med en MASSA fina hus och lägenheter!! Hade LÄTT kunnat bo så här!! Men husen kostar nog en hel del här nu...
Det är ett område som är preparerat för husbygge misstänker jag. För det är helt plant, ingen skog och husområden ligger i välplanerade "blocks". Tog mig en morgonpromenad här i området idag på morgonen och det ligger MÅNGA fina hus häromkring. 99,9 % av husen är dock enplansvillor. Det är inte vanligt med tvåvåningshus här!

Har haft HIMLA tur med vädret sen jag kom hit!! Det är fortfarande vinter med ganska kalla morgonar, men solen har lyst på mig varenda dag hittills!! LJUVLIGT!! Hoppas att det håller i sig!

Hittills har jag hunnit ha en heldag på stan i Perth, varit i Rockhampton med Mel, haft en relax dag här ute i Success och idag åkte vi upp till King's Park och tittade på utsikten över staden "by night". Otroligt vackert!! Gillade King's Park även under dagen när jag var här sist! Men detta var också riktigt vackert att se!

 The city of Perth, by night. Från utsiktsplatsen vid King's Park. Perth ligger vid floden Swan River, som slingrar sig in i bukterna här i Västra Australien. 

Under min heldag inne i Perth city, fick jag för mig att jag skulle gå och kolla läget på Western Australian Museum vid Northbridge. Minns att sist jag var där så hade de en fantastiskt bra utställning om "The stolen Generation" (den Aboriginska befolkningens sorgliga period, då deras barn blev tagna med eller utan deras egen vilja, från sina familjer och blev satta i hem och skolor för att bli "civiliserade" enligt de "vitas" åsikter). Utställningen fanns fortfarande kvar! Gick igenom den och kollade litegrann, men dessa saker var inte lika "nya" för mig denna gången, då jag dessutom läst en hel del om detta under min utbildning här nere nu också. Men utställningen var dock fortfarande lika intressant och bra!!
Men nytt för denna gången, och det var endast en tillfällig utställning, var dock utställningen om det Australiensiska rockbandet AC/DC!! Såg denna STORA skylt redan utanför museumet och tänkte direkt på min storebror!! "Nu skulle ju Johan varit här alltså!!". Jag har nog aldrig riktigt haft någon speciell åsikt om AC/DC förut. Men jag måste erkänna att det var RIKTIGT häftigt att gå in på denna utställningen!! Vilken härlig "tribute" till detta bandet alltså!! Musiken spelades på hög volym där inne och skapade en härlig stämning i hela lokalen. Längst bort i lokalen hade de även återskapat en liten variant av en konsert. Med strålkastare vid sidorna och en storbildsskärm som visade upp en av bandets konserter. Riktigt häftigt, och bra tryck! Fick även veta att de tydligen har haft en sångare förut, Bon Scott (som inte längre lever), som skulle ha fyllt 65 år imorgon (läs Fredag den 8 juli). Så de har en kväll där ett liveband spelar AC/DC's låtar för att hylla honom på WA Museum imorgon. Återigen...hade storebror varit här så hade jag följt med honom dit...men nu väntar dock lite andra planer inför morgondagen.
Men här är tre bilder till dig i alla fall storebror...håll tillgodo:
 En AC/DC jacka och en poster inglasade  En av Angus Young's, Gibson-gitarrer, donerad till ett museum i Sydney tror jag det var. Men som nu var utlånad till Perths museum.
 En AC/DC-endollarssedel i STOOOR upplaga!! Jämför med postrerna under... =)

Så som sagt....jag har det riktigt bra här i Perth och njuter av att faktiskt ha lite "semester" innan det är dags att bege sig hemåt Svearike igen.
Känns allt lite bitter sweet nu... På ett sätt ska det förståss bli helt underbart roligt att få komma hem och träffa alla igen!! Men en annan del av mig sörjer nu åter att jag behöver lämna detta härliga land igen....
För detta är verkligen ett fantastiskt land!! Är bara inte sådär värst förtjust i delstaten Victoria och Ballarat. Lite för kallt för min smak... men resten av Aussie är bara LJUVLIGT!! Spännande även att ha fått se vintern i Aussie denna gången. För det är STOR skillnad på turisttrycket...nu är det VÄLDIGT stilla och lugnt överallt man åker. Till skillnad från högsäsongen och sommaren här nere (Dec-Feb och även hösten Mars-Maj). Men så är det inte allt som är öppet nu heller därav....vi kunde t.ex. inte åka ut till Penguin Island idag, för att Vintern är "breeding season" för pingvinerna, så man får inte vara är ute på ön då och störa deras "parningsperiod". Fair enough!, tycker jag! Man ska inte förstöra eller göra intrång i naturens gång!

Nåväl...jag tröstar mig i alla fall med att man kan ju ALLTID åka tillbaka och semestra här i detta vackra land! Har ju nu kompiar både lite här och där, så det kan ju alltid vara ett giltigt skäl för att få åka tillbaka på semester =)

Men nu njuter jag av att vara här, här och nu!! Imorgon väntar därför en utflyktsdag med Mel till Fremantle, en annan förort eller stad strax intill Perth. Där ska vi börja med att göra en tunnel-tour på ca 2,5 timmar. 20 m, ska vi klättra ner under jorden för att sedan gå (och ibland hukandes) ta oss fram i tunnlar under jorden som byggts med fångarnas hjälp under 1880-talet. Håll tummarna för att jag inte får panik och klaustrofobiska utbrott där nere.....lite läskigt känns det allt. Men det ska också bli väldigt intressant och spännande!
Sen blir det "Freo" (Fremantle) city som gäller....ska bli en rolig dag!
Men nu blir det sängen så att man är pigg inför morgondagens äventyr!! =)

Pussar och kramar!!


Kommentarer
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina! Allt låter fantastiskt, t o m vädret, du har fått sol. Nu drar det ihop sig för hemfärd för dig. Vi väntar med spänning. Vi har börjat vår tredje semestervecka. Denna semestern har varit lugn med bara korta utflykter, som Göteborg och Stockholm och lite längre fram blir det Skagen. Semestervädret för oss har varit kanon. Varmt och soligt hela tiden. "Åk" försiktigt hem till gamla Sverige, så syns vi snart!

Kramar från Pappa & Marita

2011-07-11 @ 10:55:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0