Last days in Aussie...

Ska borja dar jag slutade sist... i Perth.
I Torsdags kvall gick jag och la mig i hyfsad tid och stallde klockan pa 7.30 for att hinna ta en springtur, duscha, ata frukost och gora mig iordning innan jag och Mel skulle ge oss ivag till Fremantle for var "tunnel tour" kl.10.40.
Nasta morgon (las Fredag) nar alarmet gick av, kandes det knappt som att jag hade gatt och lagt mig! Jag var riktigt trott, men kampade mig ur den varma sangen ca en kvart efter alarmet startat.
Ok, det ar bara att behandla det har som man gor nar det ar dags att ta av ett plaster "gor det snabbt, sa ar det smartsamma snabbt over"...sa ur sangen och i de kalla traningskladerna.
Klockan var da ca 8.00. Tyckte det var lite konstigt att det var sa morkt ute nar jag steg utanfor dorren...men tankte for mig sjalv "naval, det ar ju faktiskt vinter trots allt!". Sa bar det ivag pa en 30 min loprunda runt omkring i bostadsomradena runt i Success, dar Mark och Mel bor.
Nar jag kom tillbaka fran min loprunda var det fortfarande morkt ute....hmm..."att vad lang tid det tar innan det blir ljust pa morgonarna har i Western Australia" tankte jag...
Nar jag steg innanfor dorren satt Mel i soffan i sin morgonrock och at frukost.
"Oj, Hej Mel! Jag trodde inte du var hemma. Trodde du hade gatt till jobbet redan. Ledsen om jag vackte dig i morse, nar jag gav mig ivag pa min loptur!". "Ingen fara", svarade Mel "jag tog en liten sovmorgon idag".
Hmmm...liten sovmorgon!?, tankte jag. Vi maste ju snart aka mot Fremantle och hon ville ju hinna till jobbet innan och allt....men Mel har alltid koll pa laget sa jag tankte att hon har sakert en plan...
Sa jag stretchade lite snabbt och hoppade in i duschen och borjade bli stressad for att hinna bli klar i tid....
....men dar inne i den varma duschen borjade jag fundera...
"Vanta lite nu....vad ar egentligen klockan??"
Nar jag kommit ut ur duschen stack jag ut huvudet och ropade till Mel: "Mel!, vad ar klockan egentligen?"
"7.45", svarade Mel.
Aaaaaaah, men jisses alltsa!! Poletten foll nu pa plats!
Jag hade ju glomt att stalla om min mobil fran Adelaide-tid (South Australia) till Perth (Western Australia)-tid!!!
Nar jag forklarade detta for Mel, sa forstod bade hon och jag varandra mycket battre....hihihi...varan diskussion tidigare borjade nu att fa en klarare mening. Jag hade nu helt plotsligt 1,5h tillgodo och var nu istallet LANGT IFRAN stressad!! hihihi...
Sa, denna Fredag borjade alltsa kl.06.30 for mig!! Uppe med tuppen, kan man lugnt pasta!! =)
Kl.10.30 var vi pa plats vid Fremantle Prison, jag och Mel, for att delta i tunnel-"touren" dar. Forst fick vi "sign away our lives"...skriva under pa att om vi skadar oss under denna aktiviteten sa ar inte det foretaget skyldiga att ersatta oss...mer eller mindre. Detta ar standard nar man deltar i sadana har aktiviteter bade i Australien och Nya Zealand. Det ar bara "om ifall att", och man har ju sin andra reseforsakring som tacker olyckor i vilket fall...de flesta olyckor i alla fall...
Naval...vi skrev under och var redo for touren.
Sa kom nasta punkt... "ar nagon har radd for hojder, eller lider av klaustrofobi??", fragade var guide for dagen Steve. Hmmm....Mel hade redan forvarnat mig om det har, eftersom de sager samma sak nar man ringer och bokar in sig pa denna touren. Jag var nu inte saker pa om jag borde saga att jag ar radd for hojder ibland och att jag kan lida av klaustrofobi i vissa situationer....eller inte!?
Jag namnde dock min hojdradsla, lite latt....hihi..
Sa borjade touren... Steve var en KANONBRA guide! Med glimten i ogat sa skamtade han friskt, men det marktes aven att han hade ett stort intresse for det har fangelset och om tunnelsystemet under jorden!
Innan vi fick ga ner i tunnlarna under jorden dock, sa var alla tvungna att blasa i ett alkotest....hmm..fraga mig inte varfor, men det kan ha att gora med att luftfuktigheten nere i tunnlarna ar EXTREMT hog!
Naval...bade jag och Mel klarade testet, 0.000 visade testen. Jihoooo!! hihihihi...
Mel blaste forst i alkotesten...  och vi bada blaste 0.000!!! =)
Efter testen var det dags att kolla pa en film med lite historia om fangelset och om hur tunnlarna var byggda av fangarna i Fremantle Prison, imponerande maste jag saga!! Steve berattade aven sedan nere i tunnlarna om de langa dagarna som fangarna jobbade nere i tunnlarna med att grava ut dem. Ca 8h under jorden utan dagsljus, och ibland i vatten upp till knana. De sprangde sig framat i tunnlar som var ca 1 m hoga och gravde sig sedan tillbaka for att gora tunnlarna djupare. Pa de stallen dar tunnlarna var som lagst var de ca 1,5 m hoga och som mest var de nog ca 170-180 cm hoga. Nar de sedan kom upp ur tunnlarna var det i regel morkt ute ocksa och det var dags for dem att lasas in i deras celler igen, som var ca 2x2 m stora dar de endast hade en hammock att sova i och tva hinkar, en pall och ett litet bord. Fangar som inte skotte sig fick antingen spostraff (sa mycket som upp till 100 st!!) eller fick bara kedjor och fotbojor som de hade pa sig dag som natt och arbetade i. Vi pratar da riktigt tunga jarnkedjor. Olika tunga beroende pa hur illa du uppfort dig som fange. Steve berattade aven om spostraffen, vilket verkligen stannade hos mig.
Fangarna blev bundna till hander och fotter, for att sedan bli piskade med en 2 m lang piska over deras bara ryggar. De fangvaktare som inte tog i ordentligt kunde sjalva fa spostraff, sa det fejkades inte kan man lugnt pasta! En fange som hade fatt 100 piskrapp tilldelat, fick tas ner, pa en lakares order, efter ca 50 eftersom stora kottbitar lossnat fran hans rygg och man kunde se in till benet i kroppen pa vissa stallen....usch! Steve fortsatte sedan att beratta att "men detta betydde inte att han slapp undan resten...." Fangen "lappades ihop" genom en behandling av att saltvatten skoljdes over hans rygg och han fick sedan tillfriskna i nagra dagar innan resten av piskrappen delades ut.
Jag kan bara saga att jag ar glad att jag ar kvinna, inte ar en olydig fange och att jag inte levde pa 1800-talet!!!
I vilket fall....efter videon fick vi ta pa oss utrustningen och vi fick en forklaring av hur sakerhetssystemet fungerar da man klattrar ca 20 m ner till tunnlarna. Man ar alltsa fasthakad till en sakerhetsanordning nar man klattrar ner.
Mel och jag redo for att klattra ner i tunnlarna. Tummen upp!
Vi kunde inte ta med kameran ner i tunnlarna pga luftfuktigheten, men nar vi kommit upp igen sa var de snalla och lat oss hamta kameran, haka fast oss i systemet igen och sedan klattra ner for att kunna ta ett foto...."look! No hands!!", jag vagade mig pa att lita pa att sakerhetssystemet fungerade! =)
Att klattra ner var inte alls sa laskigt som jag trodde att det skulle vara. Det fungerade galant!
Aven inne i tunnlarna var jag lugn, drabbades inte av nagon klaustrofobi eller sa. Skont!
Jag och Mel i en "testtunnel" ovan jord for att man skulle kunna skapa sig en kansla for hur laga de lagsta tunnlarna var....sa att man fick kanna pa om man fixar det eller inte misstanker jag.
Nar vi sedan klattrat ner i tunnelsystemet, gick vi sedan runt och blev guidade dar nere av Steve. MYCKET intressant!! En del sektioner fick vi ga hukade och andra vadade vi i vatten, och avslutningsvis hoppade vi i en kanot for att paddla oss fram i den sektion som hade lite djupare vatten. Haftigt!
Sa summa summarum: Detta var en RIKTIGT BRA och intressant tour!! Vart pengarna!
Resten av denna dagen spenderade jag i Fremantle eller "Freo" som folk i Australien kallar denna forort.
Mel var tvungen att aka och jobba igen, sa jag strosade runt och shoppade lite, kakade lite mat, och gick runt i den kanda "Fremantle Markets" = En marknad i en byggnad som pagar varje dag och ar oppen aret om.
Pa eftermiddagen hamtade Mel sedan upp mig igen och den kvallen kom nagra vanner till Mel och Mark over med sina tva barn. Sa det blev mat, ol och drinkar och en massa prat den kvallen! Mycket trevligt!
Pa lordagen akte jag, Mel och Mark ut till Swan Valley strax utanfor Perth som ar ett vindistrikt i Vastra Australien.
Vi stannade pa en Nougat-fabrik, ett olbryggeri (dar man kunde testa olika sorters ol) och vid Margaret River Chocolate Factory = en chokladfabrik. Mmmmm....snacka om en lyxig dag!!
Mel och Mark efter stoppet pa Nougatfabriken, lycka!!  Mel och Mark vid stoppet pa Feral-brewery, olbryggeriet dar vi stannade och testade nagra olika sorters ol.  Brickan med sex olika sorters ol i sma ol-testar-glas. Bra ide!!  Jag gillade nr.1 bast, den hette "984"...mystiskt namn...hihihi...
Denna dag stralade solen pa oss och vi hade en riktigt harlig dag...igen!! Men det kan knappast bli battre med tva sa harliga manniskor i sallskap! Mel och Mark ar verkligen sa himla latta att ha att gora med. Det vilar inga ledsamheter hos dem och dorren star oppen for deras vanner nar som och man kanner sig verkligen valkommen och hemma hos dem! De ar sa himla goa!!
Pa eftermiddagen pa Lordagen skjutsade vi sedan Mel till flygplatsen. Hon hade fatt ett erbjudande tidigare i veckan som hon bara inte kunde tacka nej till. Vilket jag ocksa sa till henne!! "AK!! Detta ar ett en-gang-i-livet tillfalle!! Jag blir inte ledsen for att du aker nar jag ar har!". Hon skulle fa spela "Lacrosse" (som Mel gor..) for delstaten WA (Western Australia) i en turnering i Adelaide.
Kandes lite konstigt att aka till flygplatsen en gang nar det inte var JAG for en gangs skull som skulle aka nagonstans! hihihi...
Lite sorgligt dock att saga hejda till Mel!! Men som Mel sa "Det ar inte hejda, det ar vi-ses-snart-igen!!" Mycket bra sagt tycker jag!! For jag har erbjudit dem att komma och halsa pa i Sverige nar de vill!!! "Mi casa es su casa"!!
Och om inte annat sa har jag ju ett mycket bra skal att aka tillbaka till Australien igen nan gang om inte annat!! hihihi...
Mel, jag och Mark pa flygplatsen i Perth.
Pa Lordagskvallen hyrde vi tva filmer och tittade pa Mark och jag, varav en var en 3D film. Coolt att titta pa!! Vi hade pa oss var sina snygga 3D-glasogon och duckade nastan ibland sa verkligt kandes det nar saker och ting "flog ut" fran tv-rutan! hihi...
Pa Sondagen sedan tog vi det ratt sa lugnt och Mark tog med mig pa en biltur upp langs med vastkusten till Hilary, for att se de fulkomligt, underbart vackra stranderna som de har har pa vastkusten av Australien!!! Synd bara att vadret var lite taskigt denna dag. Det var molnigt och lite duggregn hangde i luften. Men men, det var anda vackert att se kusten!! Och vi stannade i Hilary och at en "all-you-can-eat"-buffe!! Mums!! Det var ruskigt dyrt, men Mark ville bjuda mig pa det sa har sista dagen hos dem. Gulligt! Och dessert-bordet var rena himmelriket!! Mums alltsa!! Nar vi kom hem igen var det bara att smalta all god mat for att sedan bege oss mot flygplatsen sa att jag kunde "rulla pa" nattflyget tillbaka till Melbourne.
Sa hade redan en vecka i fantastiska Perth passerat och jag kan bara saga TACK!! till underbara Mel och Mark for min vecka hos dem! Den var KANON!!!

Nu ar jag tillbaka i Ballarat och har just spenderat en sista natt ute i Tessa's foraldrars "bush-house", deras hus ute i bushen. Vi hogg lite ved igar och at en god middag. Da jag endast sov ca 3-4h natten innan pga av mitt nattflyg tillbaka till Melbourne (vilket tar ca 3h30min) sa var jag helt fardig sedan pa kvallen kan jag lova...jag kampade ett tag med att halla mig vaken, men gav upp runt kl.23.00 nanstans...
Idag akte vi sa tillbaka in till Ballarat och Tessa's foraldrars hus. Jag tog mig en sista springtur runt "Lake Wendouree" for att fa stracka pa benen lite och rora pa min kropp innan det ar dags att i stort sett sitta pa olika flygplan i tre dagar i strack....typ. hihihi...
Sedan tvattade jag lite, packade och blev serverad en god middag med en smarrig "hejda"-choklad-tarta till efterratt.
Sa nu var det da dags att saga hejda till detta ljuvliga land och bege sig hemat....
Kan bara tacka for denna gangen och saga att jag ar nojd med min vistelse har!
Jag har hunnit gora allt som jag ville och tar med mig en massa kunskap, erfarenhet, upplevelser och harliga minnen hem! Kan inte annat an att vara nojd och glad efter mina ca 5,5 manader har.
Tack Aussie och alla fantastiska manniskor har!! Vi ses igen nagon dag hoppas jag!!
Imorgon - shopping i Kuala Lumpur. Torsdag - dags att flyga hemat Sverige igen!
Pussar och kramar!!

Kommentarer
Postat av: kusebuse

Snart kommer du!!!!! Yeaj.



PS skönt att bara vara två äpplen hög i tunlarna va? ;-) DS

2011-07-13 @ 15:20:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0