Kuala Lumpur - China Town

So long, aufwiedersen, a rivederci, hasta luego, au revoir, see you later.....fast inte "Goodbye", Australien (eller Aussie som landet kallas i folkmun). Nej, jag säger som Mel "Hej då, är alldeles för ledsamt! Vi ses snart igen, är MYCKET bättre"!! Så jag säger, "ooroo Aussie" på riktigt Aussie-engelska!! Motsvarande "vi ses igen Aussie"!!
Jag sa inte heller hejdå till varken Tessa, H.P., Mel eller Mark. Nej, vi sa "vi ses snart igen"!!
För det är inte alldeles omöjligt att de en dag kommer och hälsar på mig i Sverige. Jag håller alla tummar jag har för att de faktiskt gör det en dag!! Om inte annat så får jag väl ta mig en tripp ner till Aussie igen om några år...lockande! hihihi...
Skulle dock inte skada om någon kom på en genväg att ta sig dit på! För rackarns vad jag är less på att flyga nu alltså. Jag brukade bara ÄLSKA att flyga! Men nu börjar jag så smått att ledsna på långa flygsträckor....kan detta mån tro, vara ett tecken på att jag börjar bli äldre? Börjar bli lite bekväm av mig och kroppen vill inte riktigt längre det jag vill...

Har idag i alla fall suttit i ca 8 timmar på flyget från Melbourne, Australien till Kuala Lumpur (KL), Malaysia och det räckte kan jag lova!!
Var faktiskt väldigt glad över att jag hade bokat in mig på ett hotell här i KL för en natt!!

Min dag idag började med att jag klockan 11.20 blev avsläppt av Tessa vid Ballarats tågstation, där jag hoppade på bussen till flygplatsen i Melbourne. Tessa var rätt så tagen av stunden och hennes ögon tårades när det var dags att säga hejdå...det var därför jag tröstade henne med att: "detta är inte hejdå, det är vi snart igen!!" Söta, lilla Tessa!! Hon har verkligen varit en klippa för mig under min tid i Aussie!! Önskar henne allt gott, och att hon hittar en hel massa härliga människor att umgås med nästa termin!!

1,5 timma tar flyg-shuttle-bussen från Ballarat till Melbournes flygplats. 1timmar och 55 min hade jag på mig när jag så kom till flygplatsen. Man ska ju vara på flygplatsen 2 timmar innan avgång, när man flyger internationellt. Så detta var ju lugnt tänkte jag....men jisses sån tid allting tar!! Jag gick ju och shoppade lite i några butiker och gick på toa och så...när jag plötsligt såg att klockan var 1.45 pm, den tid då jag enligt mitt boardingpass skulle vara vid gate:n!! CRIKEY!!...att så bråttom jag plötsligt fick!! In genom "International departure"-dörrarna, och där väntade....KÖER!! LÅNGA köer!! Ställde mig snällt och väntade....när jag plötsligt fick syn på "departure-declaration"-formuläret som man måste fylla i när man lämnar landet....s...t också!!...fick slingra mig under avspärrningarna för att hämta och fylla i ett formulär, för att sedan ställa mig längst bak i kön igen...som nu blivit ännu längre! Suck!
Nu började min puls gå upp...."tänk om jag inte hinner dit i tid!!"....flashback från KK i Borneo, trillade över mig..."snälla lilla kö, SNÄLLA rör på dig SNABBT!!", tänkte jag stilla för mig själv i mitt stressade inre.
Men tack och lov, så flöt det på väldigt bra vid "customs"-kontrollen. Väl igenom så stressade jag vidare för att hitta min gate, sprang förbi min favoritparfym i en butik och skvätte på mig lite av den i förbifarten, då jag plötsligt mindes att jag inte tagit på mig någon parfym idag. Skynda, skynda...så hittade jag gate nummer 8. Precis när jag såg gate:n hörde jag i högtalarna "Ladies and gentlemen, we are now commencing the boarding of flight MH0148 to Kuala Lumpur. Can we please ask the passengers that are seated on rows 29-47 to board the aircraft now. May we ask all the other passengers to be seated until you are called". Snacka om timing!!! Jag satt på rad 26 och hann därför t.o.m. sätta mig ner en kort stund innan det var dags för mig att gå på planet. Pjuh!

Väl på planet kom sedan eftersvettningarna från stressen tidigare....det var dags att börja plocka av sig några av alla de lager kläder som jag idag tagit på mig. Jacka, fleecetröja, sjal, gympaskor, sockar utanpå mina flygstrumpor....som sagt, jag var rätt varm när jag väl satt mig ner i min stol.
Försökte sedan förgäves att få plats med min väska i luckan snett ovanför mitt säte. Den lucka som var ovanför mitt säte var redan smockfull. Så jag knödde in den så gott jag kunde i luckan snett ovanför och satte mig sedan tillrätta. 2 minuter därefter hördes en stor duns i gången bredvid mig. Japp, då hade min väska bestämt sig för att göra ett kamikaze-dyk rätt ner i marken....suck!
Gjorde ett lite mer lyckat försök att knö in den igen och då stannade den kvar. När det sedan blev dags för start upptäckte jag att planet var lååångt ifrån fullsatt.....åme! Då hade jag ju kunnat använda någon av de andra typ femtielva TOMMA luckorna istället ju!! Kanske liiiiite aningens överdrivet men ändå....hihihi....

När vi så lyft så tyckte jag att det var dags att varva ner lite med en film. Så jag satte mig tillrätta, valde film och så lagom tills jag tryckt igång filmen så bestämde sig herren framför mig, för att fälla ner sitt säte. Då menar jag inte att han lutade sätet litegrann tillbaka på ett normalt sätt. Åh nej! Han gick "all-in" kan man lugnt påstå!!
Han lutade tillbaka sätet så långt det gick och när han därefter sedan lutade sin kroppsvikt mot sätet dessutom så betydde detta att han i stort sätt låg i mitt knä, och hade det inte varit för att jag hade skärmen intryckt i mina näthinnor så hade jag lätt kunnat räkna härsäckarna i hans hårbotten!!!
Okej okej, jag erkänner att det kanske var liiiiite överdrivet, men det var inte långt ifrån!! hehehehehe...
Jag bad honom dock att resa upp stolen litegrann, vilket han gjorde. Allt frid och fröjd.....
...tills maten kom och jag hade intagit denna. Har under de senaste långflygningarna som jag har gjort, drabbats av några riktigt illa magsmärtor efter att jag har ätit på flygplanet...vet inte varför, men misstänker att det har något att göra med kabintrycket. Det sitter högt upp typ under revbenen och släpper inte i första taget. Fick därför ställa mig upp och sträcka ut magen och försöka massera den....vilket till sist hjälpte, TUR!

Nåväl. Efter ca 8 timmar så landade vi i alla fall i Kuala Lumpur, "safe and sound" så det var ju skönt!
Jag som alltid förut har älskat att flyga, börja nu dock undra om jag antingen börjar vara lite "över det", eller om jag helt enkelt börjar bli gammal och för bekväm...??....hmmmm...tål att tänkas på! =)

Nu är jag i alla fall på plats i KL och har checkat in på ett hotell här i China Town. Gillar denna stadsdelen!
75RM kostade taxin in hit, vilket är ca 150 kr. Med tanke på att det tar ca 1 timma att köra till China Town från flygplatsen så tyckte jag att det var värt det. Billigt! Särskilt efter att ha bort i Aussie nu i ett halvår!
Hade tänkt att jag skulle hinna gå och shoppa lite här på nattmarknaden i China Town. Men lagom till att jag hade hittat mitt hotell och checkat in, så hade alla knallarna redan börjat plocka ihop...
Nåväl, gick en lov i alla fall för att se lite vad de hade....
Men det gör inget! För imorgon blir det storshopping hela dagen!!! Ska bli sååå kul!!! Älskar att shoppa här!! Billigt och det finns såååå mycket affärer och saker överallt här runt omkring China Town.

Så istället för shopping ikväll, så blev det till att köpa lite vatten och mat. Tog med mig 3 spett med grillad kyckling i Sataysås, upp till mitt rum och satte mig på sängen och åt. Mums!!
Efter att ha suttit här en stund nu i fläkten, lite halvnäck...hihihi... och bloggat så börjar jag äntligen att bli lite svalare.....aaaah, nice! Det var 29 grader här i KL när vi landade kl.21.00!! Härligt!! Jag klagar INTE!! Att så jag har längtat efter värme, då det nu känns som att jag har spenderat en EVIGHET i kyla....det var ju vinter nu i Aussie! Men här i KL är det sommar och varmt. Gött! Behövde dock lite fläkt efter att ha burit runt på mina tunga väskor =)

Men nu är jag i lagom temperatur igen...så det är nog lagom att krypa till kojs nu då... måste ju vara utvilad för min shoppingrunda imorgon!! ;)
Sen väntar nästa lååååånga flygsträcka..... KL till Amsterdam = 12 timmar och 40 minuter!! Ge mig styrka!! hihihihi....nejdå, det ska nog gå bra det med! Och den långa flygturen kommer ju att göra sträckan Amsterdam till Sthlm till en barnlek! Den är ju endast på 2 timmar!! hihi...

Se nu till att njuta av lugnet före stormen, mina nära och kära.....för snart är jag hemma igen!! hihihi...
Pussar och kramar till er!! och längtar nu tills jag alldeles snart ska få träffa er alla igen!...förr eller senare! ;)
Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0