Uncle Tan's Wildlife cruise......wow!

Hej igen allihopa!!

Oj oj oj..... jag vet inte riktigt vart jag ska börja denna gång!
Det har hänt såååå mycket de senaste dagarna!!

När jag landat i Sandakan på Östra Borneo...var planen att ta sig in till Sandakan och sen se om jag kunde boka på mig på touren med Uncle Tan's Wildlife tour.... men så träffade jag en australiensiska vid rullbandet där man hämtar ut sina väskor och plötsligt satt vi i en taxi på väg ut till Uncle Tan's Wildlife center....
Och vilken tur jag hade! Det fanns platser kvar på touren nästa morgon och jag checkade in i ett "longhouse" vilket är ett typiskt boende även för malayer här nere.
Så en natt där med en kall dusch (fick köra en gammal Daniel Kasunic och sjunga "jag är en liten prinsessa!" med en "high pitch"....hihihihi...) och lite relax ute vid denna underbara plats med små hyddor, trevlig personal och mat inkluderat, så skulle vi lämna centret dagen efter kl.14.00 ca.
Men eftersom jag fick ändra mina planer lite snabbt så hade jag plötsligt inga kontanter kvar...(skulle ha tagit ut i Sandakan= en stad, nu var jag ute i bushen...) men Katherine, australiensiskan jag träffade på flygplatsen var snäll och lånade mig lite pengar så jag kunde betala hela touren... (390 RM = 780 kr ca. Saknade dock bara 80 kr). Så dagen efter blev jag tvungen att åka in till Sandakan med "the local bus" som är billig men tar tid...kostade mig hela 7 kr och tog ca 45 min in till stan... där tog jag ut pengar och gjorde en stadsvandring (inte med guide utan på egen hand)...men så på vägen hem ville taxichaufförerna ha alldeles för mycket pengar...så jag tänkte att jag tar bussen igen för då hinner jag precis....MEN...självklart går inte bussarna efter tidtabell här!!
Så bussen hem tog hela 1h 30 min!!! Han tankade....körde aaassakta...plockade upp folk,...väntade.....Jösses vad jag satt och blev stressad och svettades på bussen!! Tänk om de skulle åka ifrån mig!!!!??
Sista biten till Uncle Tan's center SPRANG jag!!!
Väl där så var allt lugnt....killen i receptionen tittade på mig och sa bara: "Hello!" med ett leende...
Pjuh! Jag hann!
Hann t.o.m. med lunch innan vi fick en genomgång innan vi åkte iväg.

Nu var det dags att åka ut i djungeln!!! Jihooooo!! Here we go!! =)
Två små shuttle bussar med 3 aussiekillar (unga. Adrian, Tim & Ben), 1 finskt par (Anni och Sami), 1 dansk familj (Stina, Daniel, Anton plus två pojkar till), 1 aussiepar (Melanie och Mark) och jag & Katherine hoppade glatt in i bussarna och en timma senare var vi framme vid Kinabatangan river där båtarna väntade på oss.
På med flytvästar (!) och iväg!
Det tog ca en timma ut till våran campsite där personalen väntade på oss....
Men innan dess.....såg vi en del fåglar, men framför allt!! En orangutang med sin bebis högt upp i ett träd! =)
Nu började wildlife spottingen!! =)
Väl iland så blev vi tilldelade oss hyddor som stod på pålar...vilket var tur för vi hade redan fått veta att tidvattnet just nu är väldigt högt i floderna! Så en del av spångarna låg under vatten. Men det verkade inte så farligt. Personalen sa att det kan hända att vi inte kan utfärda hela programmet pga vattennivån...men vi fick helt enkelt vänta och se.
Uncle Tan's Wildlife tour skulle vara i 3 dagar och två nätter och innebar flera olika båtturer på floden där man letade efter djur i träden längs med floden och två vandringar i djungeln runt vår campsite. Det handlade om både natt och dagturer. Kul!
"Welcome to the jungle!!!"
Det började med en massa myggbett!! "Malaria, dengue, malaria"....ekade i mitt huvud... så på med långbyxor och långärmat och myggmedel!! ...och nu snackar vi i en miljö där luftfuktigheten är helt GALEN och det är ca 30 grader varmt!!! Så om jag svettades??? - JA, litegrann kan man säga! =)
Men en annan svenska vi träffat tidigare hade redan varnat mig för att man inte åker dit för att vara fräsch...allt blir fuktigt klibbigt och man stinker svett....så bara inse och acceptera den faktan! =)
Efter första dagens Night Safari i båt på floden!....häftigt!! ...och en natt ute i en hydda på en madrass med endast ett myggnät och en tunn filt, i en öppen hydda utan dörrar, med råttor som tog sig in i hyddan och letade efter mat i min ryggsäck!! Ja, det är sant!! Jag har råtthål i mitt skyddsfodral till min stora ryggsäck nu! (Personalen sa att man skulle lägga all sorts mat eller så man hade med sig i en stor plasthink i matsalen...och jag hade ingen mat i ryggsäcken men det låg kvar en kartongbit från en choklad jag ätit för några dagar sen...kanske var det den lukten den lilla råttan kände?? Ingenting annat hände med mina grejer....det blev bara ett hål i mitt skyddsfodral till ryggsäcken som sagt....men gissa om jag var lite skakig när jag skulle öppna väskan för att se om råttan var kvar i ryggsäcken!!!???)
Ja, efter denna natt med dålig sömn, i hettan, omringad av vatten och illaluktande så var jag inte så pepp längre....därför funderade jag på att åka hem redan dag 2..... det gjorde det finska paret!
För vi trodde inte att vi skulle kunna göra nattvandringen eftersom vattennivån nu hade stigit ytterliggare!!! Mel och Mark (aussie-paret) hade blivit tvungna att flytta ut från sin hydda och upp till matsal 1 tillsammans med den danska familjen.....så lite modstulen satt jag där och tvekade....ska jag stanna eller åka????
"Should I stay or should I go???".....


...to be continued.... =)
Pussar och kramar från en djungeldoftande tjej!

Kommentarer
Postat av: mellie

Jag hoppas du tar bilder gumman !!



/ame

2011-02-10 @ 21:34:46
Postat av: Stig & Marita

Hallå Lina! Roligt att höra ifrån dig och att allt är bra. Vilka upplevelser i djungeln men nu väntar nya äventyr och studier igen. Här hemma är vinter, snö och kallt dessutom är vi förkylda, så allt är som vanligt. Ha de och sköt om dig.

Kram Pappa & Marita

2011-02-12 @ 11:04:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0