O-week eller Orientation week på UB (University of Ballarat)

Det är O-week här på University of Ballarat (UB) denna veckan.
Det innebär att alla studenter nu återvänder till universitetet efter sitt sommarlov här i Australien. (Som ni kanske vet så ligger årstiderna här nere tvärtom hur vi har det i Sverige)

Så det har varit en MASSA aktiviteter här på UB hela veckan och en massa informationstillfällen.
Skolan har välkomnat alla studenter nya som gamla, vi har fått träffa våra mentorer...
en MYCKET bra funktion de har här på UB, vilket innebär att man blir tilldelad en mentor som läser samma program som du, i mitt fall alltså en person som läser till lärare. Alla program har olika färger och mentorerna bär t-shirtar med programmets färg. (Vår färg är mörk turkos!! Kunde det stämma bättre med mig eller? hihihi..)
Så det är lätt att veta vem man ska fråga om man undrar något. Mentorerna ansvarar sedan för en liten grupp studenter som hon/han visar runt på skolan, berättar lite om allt möjligt man kan tänkas behöva veta som ny lärarstudent på UB och har möten med ca en gång i veckan där man kan hantera vad som helst som vi i den lilla gruppen behöver prata om. De utgör alltså ett stöd för nya studenter. Toppen! När man är ny och oviss.

Det har även funnits ett flertal tillfällen där gratis mat delats ut. Mmmm....farligt men gott! =)
I måndags var det barbeque, sektionsvis (alltså lärarprogrammet för sig, ekonomerna för sig, sjuksköterskena för sig osv...), i tisdags var det pannkaksfrukost, i onsdags ägde "the main event" rum. Vilket innebar att det spelades livemusik, fanns gratis mat överallt (allt från bbq, bakad potatis, risotto, slushpuppies, dricka till glass osv..) och man kunde prova på att brottas i sumodräkter (som vi gjorde på Kamillas möhippa! =) ), hoppa studsmatta fastsatt i en sele, rida en mekanisk tjur osv...som en liten nöjespark på skolan kan man säga.
Och idag, torsdag så var det "mature age day" (det lät väl nått....låter som att man gått och blivit pensionär sådär över en månad...) då det serverades lunch för alla studenter som är lite "äldre".

Det har förståss även varit en massa informationstillfällen med det program man tillhör. Vi har fått veta lite mer om våra program. Hur man hittar till all info som kommer att finnas på "Moodle" (en website som innehåller ALLT som studenten behöver veta om sin kurs. Man kan se allt från v.1 tills när vi slutar. Vilka uppgifter som ska göras, scheman, böcker, forum, kursbeskrivningar m.m. m.m. Läraren kan även se vilka som varit inne på sidan för att se hur aktiva vi är!!) Det är sannerligen något som kommer att komma till Sverige framöver....sanna mina ord! Mycket smart och även klimatsmart, då inga papper behöver skrivas ut! Toppen!
Men det tar nog lite tid att lära sig det....jag är än så länge lite förvirrad över sidan....innehåller ju SÅ mycket information!
Vi har även fått träffa några av lärarna och de har pratat lite om hur det fungerar på UB osv...

...så. Summa Sumarum: Det har pågått en faslig massa aktiviteter här i veckan!!

Och uppepå detta så har det ju varit fester som man har kunnat gå på VARJE dag om man så velat. Jag har väl inte riktigt känt mig motiverad att följa med 18-åringarna ut varje kväll så jag har valt mina tillfällen... =)
I söndags hängde jag på. Det var väldigt trevligt tills vi hamnade i sjumilakön till stället "Bluestone" som vi skulle in på....och vad händer när vi väl når fram?? "Sorry, no thongs in here!!" sa vakten och hakade av avspärrningsrepet...."jahapp!"...det var den halvtimman i kö det! Jag blev alltså inte insläppt pga att jag hade flipflops på mig på fötterna. Ja, flipflops kallas här nere för "thongs"...vilket blir lite lustigt i amerikanska öron...hehehehe....
Ex: "Oh wait, I'm just gonna go and put on my thongs before we leave"....hmmm...ska han då ta på sig skor....eller ett par string?? hehehehehee.....
Kul när olika dialekter kan krocka så att orden får en helt ny mening! =)

I vilket fall....det blev ingen utgång för mig i söndags. Jag och Andrew (en 35-årig Aussie som bor i samma hus som jag på campus) tog en taxi hem istället. Nåja.
Då jag pga detta tappade lusten lite för att gå ut så skippade jag togapartyt i måndags kväll.
I tisdags sedan delade de ut gratis biobiljetter på campus till olika filmer som visades samma kväll. Så jag och några utländska studenter som jag bodde med tidigare (Lara o Ingrid = Holland, Guillaume och Ellian = Frankrike & Sebastian = Finland) gick på bio nere i stan på tisdag kvällen. Mycket mysigt! Jag gillar att krypa upp i stolen i en mörk biosalong med lite popcorn och en cola för att sedan avnjuta ca 2h underhållning på den stora bioduken...härligt!! =) Vi såg "Unknown" förresten....en okej film. Men ingen topphöjdare direkt...

Igårkväll (läs: onsdags) var det dags för "pubcrawl". En ständigt återkommande händelse tydligen. Det är ungefär översättbart med pubrunda. Klockan sju på kvällen tog vi bussen in till stan (chartrade bussar för endast detta event) och sedan blev vi indelade i olika grupper genom olika färg på det armband man fick runt armen. Vi fick förståss betala för det också, det missade jag att skriva.
Jag hamnade i den gröna gruppen. Vi hade grönklädda/militärklädda killar som ledde runt vår grupp. Sen började pubrundan....tjugo minuter på en pub....tjugo minuter på nästa osv....
Vissa regler implementerades på vägen. "När man hör någon blåsa i visselpipan gäller det att huka sig ner så fort man kan, den som är sist ner får häva sin öl". Klädnypor delades ut...de skulle sättas fast på någon och därefter skulle man räkna ner från tio. Hittade inte personen ifråga (som hade klädnypan på sig) klädnypan innan "noll" så fick den häva sin öl. osv osv...
Dessa fester arrangerades så klart INTE av skolan, utan av olika klubbar, "societys", föreningar som finns på skolan.
Och som ni kanske redan listat ut handlar det egentligen om att gå ut och festa! Dricka och lära känna andra studenter på det sättet.
Jag hade en helt okej kväll. Men nånstans kände jag ändå att detta inte riktigt var för mig....det var helt okej att gå runt och få se alla olika pubar och få dansa lite till bra musik och ta en öl...men det tempo som många höll är inte riktigt min grej... jag börjar väl bli för gammal kanske ;)
Men lite handlade det nog också om att den snubben som jag tidigare berättade om, Andrew är lite speciell.
Hmmm...jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det...
Han är 35 år gammal. Ska börja plugga psykologi på UB. Bor på campus med alla andra 18-åringar (jag ska väl inte säga något för jag är också gammal och bor här, men han är ju inte utbytesstudent som inte har några vänner här i Aussie. Han ÄR ju australiensare...) Han pratar om att det gäller ju att "hamna på cool-listan" så att man har rätt rykte resten av året. (Okej...hur gammal var du nu igen sa du?? Eller saknas det kanske lite självförtroende här?) Han FÖRSÖKER verkligen att vara inne och med de "coola kidsen"...men de drar sig liksom lite försynt undan... det blir liksom lite patetiskt att vara så gammal och ändå vilja låtsas att man är 18!
Han kan ABSOLUT inte tänka sig en tjej som är äldre än 28! TUR för mig!!!! =)
Ja....det kanske förklarar lite om hur han är... och på något sätt har han ändå blivit en liten ryggsäck på mig. (Hur lyckas jag alltid hamna bland såna killar?? Drar mig till minnes om den lilla engelsmannen på Bali nu igen...suck!)
Det är liksom alltid: "Jag går om du går!" "Vill du gå ut så hänger jag med!" och "lämna mig inte ensam och patetisk i ett hörn på utestället bara! Jag betalar drinkarna om du inte lämnar mig på utestället.."
Från början tyckte jag lite synd om honom och sa att "Självklart lämnar vi inte någon ensam när vi går ut!! Vi är ju ett gäng liksom!"
....men han blir mest ett plåster. Har ingen egen drivkraft. Dansar inte, utan håller krampaktigt i sin öl. Så stämningen ute blir liksom inte direkt uppsluppen. Det blev mycket att bara stå och hänga liksom och kolla på andra....vilket snabbt tråkar ut mig. Jag behöver lite positiv energi runt omkring mig och lite spralliga människor!
Så kvällen igår var ok, men inte så mycket mer. Synd att vi inte hamnade i samma grupp som fler i vårt hus eller andra som vi redan kände. Det hade underlättat!

Nåväl...idag har det varit en lugn dag! Skönt! Jag har fixat lite inför skolstart, ätit lunch med "mature age"-studenterna, utforskat mitt närområde, legat och solat en stund, varit och tränat för första gången på gymmet här på UB och pratat lite med folk här i huset nu ikväll.
Att jag utforskat mitt närområde råkade hända då jag letade efter en plats att lägga mig och sola på så nära vårt hus som möjligt, utan att ligga precis utanför någons fönster. Så jag hittade en äng en liten bit bort. Mycket mysigt! Där låg jag och njöt av att det idag var riktigt varmt och soligt!! =) Nice! Läste en skönlitterär bok och bara kopplade av en stund...sen skulle jag gå hem. Tänkte att jag kan ju ta en annan väg hem så hittar jag lite nya områden på vägen. Kanske en bra promenadväg eller så...så jag traskade in i skogen på stigarna. Men vägen tycktes aldrig ta slut...och jag spanade i trädtopparna efter spår av vilda koalor...men inte en endaste såg jag =/
Så jag gick och gick....jag är ju dessutom en människa som inte gillar att gå samma väg två gånger (fram och tillbaka alltså)...Jösses!! Kom precis på att det verkligen definierar mig: Jag gillar inte att gå samma väg två gånger! Både ur en filosofisk vynvinkel och i praktiken!
Nåväl...jag hittade ut till sist och hamnade ute på en landsväg! Mitt ute på landet tycktes det! Bland kohagar och annat....hihihi...härligt! Skönt att se lite natur igen och inte bara stadstrafik och asfalterade vägar.
Som tur är så är inte mitt lokalsinne så himla pjåkigt nu längre...så jag räknade ut var jag behövde svänga och åt vilket håll jag borde gå åt... så jag hittade hem igen =) Så nu har jag hittat ett bra promenadstråk!

Var som sagt också och tränade för första gången på gymmet här på UB idag. "Unisport" heter det och är ett väldigt litet gym. De har inga pass. Så det är egentligen bara lite styrkemaskiner, löpband, cyklar, crosstrainers, roddmaskiner och så fria vikter och lite pilatesbollar och sånt... trist! Jag saknar mina pass på Idrottscentrum i Halmstad!! Uhu... om jag känner mig själv rätt så kommer jag ganska snart att tröttna på att träna själv på gymmet. Man måste ju hela tiden motivera sig själv då och hitta på nya övningar m.m. Tråkigt!
Trots det...så gick det i alla fall riktigt bra att träna där idag! Jag var motiverad och behövde få ur mig lite rastlöshet. =)

Sen när jag ätit här hemma i huset och satt och pratade med några av de inneboende här så kom kvällsvakten. Det är några utav RA'sarna som går lite nattpatrull här på området nu under O-week. Under denna veckan får man nämligen inte dricka alkohol på området och man får heller inte vara full och stökig på campusområdet. Så de turas om att gå runt och hålla ett öga på området. Bra tycker jag! Det blir en lugn och trygg atmosfär här.
I vilket fall....killen som kom förbi heter Rajet (tror jag det var....han är från Indien i alla fall, det vet jag) och var mycket trevlig! Vi hade en rätt så lång stunds konversation om läraryrket och om att plugga här på UB.
Han gav mig MÅNGA goda råd och gjorde faktiskt så att det känns mycket bättre nu att börja på UB på måndag. Tack Rajet! =) Känns väldigt skönt faktiskt! Många av RA'sarna är väldigt härliga människor faktiskt! De är väldigt utåt och vill att man ska komma fram och prata med dem. De säger också att är det något så BARA KOM FRAM och prata med mig eller fråga. Härligt!
Så Rajet stillade lite utav min oro inför måndag och vi hade dessutom en bra diskussion om läraryrket!
Tydligen är det ett ganska välbetalt yrke här i Aussie och rätt så välansett. Det borde vara så även i Indien och Sverige tyckte vi! Sen sa Rajet också att man kan läsa till ett år (efter att man gjort färdigt sin lärarexamen) och då läsa till "engelska som andraspråk"-slärare så att man därefter kan jobba som engelskalärare var som helst i världen!!! Hmmm...mycket intressant! Det sparar jag i minnesbanken... =)

Nu ska jag ge upp för dagen...
Imorgon väntar två pass med "Computer skills" och "Academic work".
Kram och godnatt!!

Kommentarer
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina! Nyss hemkommen från jobbet och kollade din blogg. Har ej ännu läst de två senaste inläggen men skrivit ut och läser dessa ikväll. Välkommen på lite kalas på lördag. Barn och barnbarn. Det kanske är lite långt. Ha de så gott så hörs vi lite senare.

Kram Pappa och Marita

2011-02-24 @ 19:04:39
Postat av: Malin Mask Mongo

Det kan du glömma. Hör du det? Kom hem till Sverige. Inte vara kvar... inte vara kvar... inte vara kvar!!!!Försöker ge dig ett nytt mantra istället för Australien ett år till. Du ska dessutom få vara på min coollista när du kommer hem. Det lovar jag. Puss på're

2011-02-25 @ 18:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0