Mabul Island - sista kvällen med gänget.

Så efter en helt fantastisk första dag med snorkling runt omkring Mabul Island där vi fått se en massa djurliv under vattnet och det häftigaste av allt förståss arten den stora gröna sköldpaddan (ja, artnamnet är "green turtle") så tog båten oss tillbaka hem till Uncle Changs.

 Här är den sköldpadda som kom upp och hämtade luft =) Inte den största alltså, men stor nog!! =)

Vi var mer än nöjda! Men enligt ryktena ska Sipadan Island och dykning och snorkling kring Sipadan hålla världsklass!! Folk reser från alla världens hörn för att få dyka där tydligen....kostar dock lite mer där också, och man måste ha bokat plats för dykning där flera månader i förväg!!!
Men men...jag var supernöjd med min dag!

Det blev dags för middag, efter det tog jag en dusch och kom sedan tillbaka ut till huvud"byggnaden" för att fixa med lite foton som jag och Mel skulle ge varandra....Mark hade under den sista snorkelturen varit på en promenad runt på ön och satt nu och drack öl. Jag och Mel tog oss också en runda runt ön. Supermysigt! Inne i "byn" lekte en massa barn. De hoppade hage, spelade boll och lekte kurragömma...härligt! Glada och bekymmersfria barn, så ska det vara!!
 
Vi lyckades sedan även smita in på ett "resort-hotell"...egentligen fick man inte gå in där om man inte bodde där...men jag lovade Mel att verka oskyldig och bryta på dålig engelska om de skulle säga något. Vi skulle ju bara gå runt lite på stranden och spana in solnedgången....totalt oskyldigt!
   vid resortet....så vi bodde alltså INTE här...

 men så här vacker var solnedgången här! =)

Men solnedgången från vår brygga var inte så pjåkig den heller.... så här såg det ut när vi kom tillbaka från vår lilla promenad:
 med Sandy och Mel i solljuset! =)

Nåväl....väl tillbaka så hade Mark fått upp ångan. Han och Sandy hade korkat upp filippinsk rom!! Tanduay!! Oh yes! Kände igen flaskan från när jag var på Filippinerna! Mycket god rom! Tror minsann att Pappa fick en sådan flaska av mig om jag inte minns fel....!? Visst var den god pappa!? =)
Så Mark var på G =) En liten skara samlades runt ett av borden vid huvudbyggnaden (matplats/reception/samlingsplats/brygga...allt i ett). Det var Mark, Mel och jag. Sedan var det 2 tjejer från Holland (Lyka kommer jag ihåg namnet på..), en spanjor (Alfonso alias Coco), Sandy och en anställd till vid namn Jay. Så trollades det plötsligt fram en gitarr igen....fantastiskt, de finns alltid där man behöver dem!! =)
Och minsann....jag som inte tyckte det varit roligt att spela på länge, drabbades av ett sug...
Jay satt och spelade lite först, men efter lite övertalning från Coco, spanjoren så fick jag spela lite....och gissa vilken låt det blev först!!!?? Mamma...jag tror du vet!! Torgny favorit kan jag ju ge som ledtråd....
javisst: "Stand by me" =) Det är liksom en låt som följer med mig ut i världen...jag har spelat den på mosaiktrappan i Rio de Janeiro, på en ö i Filippinerna, i outbacken i Australien och nu på en tropisk ö på Borneo...
Det roliga var också att helt plötsligt kan jag sjunga igen!!?? Jag vet inte vad som har hänt!! Men det måste vara den tropiska luftfuktigheten som gör det! Mina stämband var välsmorda som aldrig förr...
Så här skulle det sjungas!! =) ...och Jay, var faktiskt den som uppmuntrade mig mest! Han fick ganska snart tillbaka gitarren och jag är mer än glad över detta!!
....detta visade sig vara en av de mest talangfulla människor på gitarr (om vi pratar om att komma ihåg låtar och spela på gehör) som jag någonsin träffat!! Och då har jag ändå jammat med både Kusse och Holman!! =)
Jay rev av den ena låten efter den andra....och jag blev alldeles hänförd och försökte förtvivlat komma ihåg alla texter!...det var allt från Nirvana till Green Day till ABBA till Beatles till Jason Mraz till U2 till Madonna till Bob Marley (förståss!! Vi är ju på en ö!! =) ) till John Fogerty och Gloria Gaynor. Ja, denna sista dängan ("I will survive") sjöng jag även till när vi jammade ute i djungeln med Uncle Tan's...poppis! ...och detta gjorde även att jag kunde texten till denna!! Jihoo!! =)
Jag hamnade till sist bredvid Jay och vilket radarpar vi var! Han spelade och jag sjöng....jag vet inte hur många timmar vi satt där! I had the time of my life!! Det var länge sen jag mådde så bra och var så bekymmersfri och helt lyckades stänga ute resten av världen! Är det inte fantastiskt vad musik kan göra!!?? Euforiska ögonblick!

Några av de andra satt och pratade och Mr. Mark....ja, Mark. Han var minst sagt lite dragen...
Detta betyder att han minst sa till mig vid 10 tillfällen (upprepade gånger) att jag MÅSTE komma och hälsa på dem i Perth!! "Du behöver inte oroa dig för boende eller mat, det är bara resan dit du behöver betala sen bor du hos oss!!" Fast detta uttrycktes på en något mer sluddrig aussie-engelska! Men jag fattade konceptet! 
Vilka underbara människor....och som ni vet: "In vino veritas!!" = I vinet finns sanningen!! (Och nu i efterhand har jag även fått bekräftat att de gärna vill att jag kommer och hälsar på dem...vilket jag starkt överväger att göra i slutet av min period här nere...) Det härliga är med Mark att han kan fortsätta och prata oavsett vad....jag och Jay sjöng och spelade under tiden och jag behövde bara nicka till Mark för att visa att jag tog in vad han sa. hehehehe...
Men skämt åsido....jag förklarade för både Mark och Mel vilka fantastiska människor de är!! Så lättsamma, omtänksamma, öppna....ja, det var inte svårt att komma någon av dem inpå livet och jag tror och hoppas att de kände likadant med mig! Så vi har fortfarande kontakt och antagligen blir det Perth efter att skolan slutat här (har ju 2 veckor kvar då i Aussie...)
Nåväl...
När alla gått och lagt sig satt fortfarande jag, Jay och Coco kvar och spelade och sjöng....underbart!!
Svårigheten blev nu istället att försöka komma på någon låt som vi inte spelat....Vi kom överrens om att spela en sista låt från början till slut med all text till också....jösses!! Detta var enklare sagt än gjort!! Tycker mig ändå vara rätt duktig på låttexter men ack... efter ytterligare säkert en timma lyckades vi någorlunda ta oss igenom "More than words" och med Jays härliga ackompanjemang till denna låt (ni som vet hur den går vet att gitarrspelet i denna låt är väldigt speciellt..vilket Jay klarade galant!) var så kvällen fulländad!!
Tack Jay!!! Den kvällen glömmer jag aldrig!!!!
Och vem visste att bakom denne lille, tystlåtne malaysiska man (som egentligen är dykinstruktör vid Sipadan aka Mr.Sipadan) vilade ett geni på gitarr, med ett låtregister att imponeras av stort!! ...och han som startade kvällen med att säga: "Jag är bara nybörjare på gitarr..." ....yeah right!! Då är jag elitgymnast då....ungefär lika trovärdigt!!! =) hihihihihihi....
Men som sagt....min resa i Borneo och sista kvällen med gänget kunde inte ha slutat bättre....
"I love Borneo!!!" Var finns de t-shirtarna att köpa???? Jag vill ha en!! Och jag vill tillbaka till denna underbara ö!!

Men hur min sista dag slutade och resan från Borneo skriver jag mer om en annan dag.....för den var långt ifrån bekymmersfri eller en rak väg att vandra....
Här kommer en sista bild från sista kvällen på Borneo:
 Från vänster till höger: Jay (aka "Mr.Sipadan" och i min värld "Kungen av jamming på gitarr!"), Coco (Alfonso fr. Spanien/ Madrid) och de två holländska tjejerna varav längst till höger Lyka.
Kan tillägga att små videoklipp finns även från denna kväll....beautiful! =)

"I hope you had the time of your life"......japp, den sjöngs också och det hade jag! Så de orden flödade ur hjärtat! =)

So long, farewell, auf wiedersen (ursäkta min tyska...), goodnight!! Dags att sova...


Kommentarer
Postat av: Stig & Marita

Go kväll (eller natt för dig). Nu har du väl fått dig lystmäte. Allt låter fantastiskt och vilka upplevelser. Det låter som en sagoö. Tänk alla dessa

djur, det är något för dig Lina. Ha de bra och många bamsekramar från pappa & Marita

2011-02-16 @ 18:04:52
Postat av: Malin Mask Mongo

jag undara mest om du gillade romen Stig eller om det går lita på henne. Hon kanske hittar på allt... ;-)



Saknar dig kusse. Glöm inte att meddela att du har en mycket trevlig kusin som också gärna blir inbjuden lite hit och dit..Hon kommer tyvärr med knottror men annars är hon ett kap vad det gäller aftonar med gitarrer :-)



Luftpuss (lite förkyld och vill inte smitta)

2011-02-17 @ 21:55:28
Postat av: Peter "pulka" Petersson

Hej lina,

Vad härligt du skriver. Kan själv drömma mig bort nästan och känna känslan du hade den kvällen " the time of your life" alltså... Måste varit riktigt speciell. Jag hoppas dock att det kommer mer liknande tillfällen när du ska plugga i Australien



Många Goa hälsningar och kramar Peter

2011-02-18 @ 10:05:36
URL: http://www.lenaochpeter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0