Fortsättningen på Uncle Tan's Wildlife tour

....Jovisst...jag stannade!! =)

Och jag är såååå himla glad över det!
När båten med hemresande människor hade åkt var det dags för vår djungelvandring....i HÖGT vatten!!
Så på med "adidas kampong":sen, långa byxor, bikinitrosor, topp och en lånad "rash":er.....nu skulle det bli djungelvandring med världens gladaste lilla filippin: Tung-Tung. =)
Först nådde vattnet till knäna på oss där vi gick på en spång under vatten. (Som förståss egentligen ska vara torrlagd, men på grund av den höga vattennivån nu "flooding" så ligger mycket under vatten)....så nådde vi ändan av spången. Tung-Tung vände sig om, tittade på oss, tog ett steg ner och sjönk ner så att vattnet nådde honom upp till bröstet.....och förståss med VÄRLDENS största leende på läpparna!! För det är liksom Tung-Tung i ett nötskal! =) INGENTING bekymrar denna lilla man. Här vilar inga ledsamheter och han är så omtänksam, gästvänlig, tålmodig och duktig. Japp, rosor SKA strös på denna människa! =)
Så vandrade vi alla ut i djungeln i Kinabatangan, med vatten upp till bröstnivå.
Så ställer plötsligt en person frågan: "Are there any watersnakes here?" Varpå Tung-Tung svarar: "No anakonda, only python!"...och självklart avslutades meningen med hans signatur, det smittande leendet!
Men vem kan vara orolig när man har med sig en så bekymmersfri och glad filur ut i djungeln? =)
Så kom frågan: "Could there be any crocodiles here?" "Yes", svarar Tung-Tung och ler....
Vi kom då fram till att det är bättre att inte ställa fler frågor och att anta att så länge Tung-Tung ler så är vi utom fara.... Skulle han däremot sluta le....DÅ är det dags att bli orolig!
Väl uppe ur vattnet attackerade myggorna så på med myggmedel igen!!
Och så vandrade vi lite uppe på torr mark....och sen ner i vattnet igen...och så upp på en kulle....och hela tiden visade Tung-Tung oss olika växter och berättade om djungeln, vad som går att äta, vad som används till att göra medicin (mot malaria bl.a.) och klättrade lite i lianer och tog kort på oss alla i några lianer....vilken djungelvandring alltså!!
På vägen tillbaka stannade vi vid vad som egentligen ska användas som badhus för turisterna, men då även spångarna hit ut sjunkit så användes inte dessa. Vi stank helt enkelt istället =)
Men på väg förbi där så sa Tung-Tung att vi kunde tvätta av oss: "Time for the jungle-shower" sa vi och hällde med lycka fräscht, svalkande vatten över oss. Jösses, så fräsch man kände sig helt plötsligt!
Vi kom tillbaka till campsiten lyckliga och lika brett leendes som Tung-Tung!! =)
Vi gjorde sedan en liknande vandring fast när det blivit mörkt....utrustade med ficklampor då också.
Till en början var detta oerhört läskigt!! Att inte ha en aning om vad man har under sig, över sig, runt omkring sig.... men som sagt: med en trygg, leende Tung-Tung i ledning så följde vi glatt efter!'
Dessa vandringar var helt fantastiska!!! Jag är SÅ himla glad att jag valde att stanna och att jag valde att göra dessa vandringar! Kommer aldrig att glömma den känslan! Superhäftigt!
och på natturen såg vi en massa spännande små nattaktiva djur som grodor och fåglar....vissa helt unika för Borneo. Häftigt!

Dagen efter åkte vi på en båttur till på en biflod till Kinabatangan river. Supervackert! Och oroa er inte! Jag tar MASSOR med bilder!!!! Men det tar bara sån väldans tid att lägga upp dem och jag verkar ständigt befinna mig i tidsnöd....liksom nu! Ska snart ge mig iväg mot nattbussen upp till Kota Kinabalu.

Skriver därför inget mer idag. Utan jag ska återkomma med vad jag gjort nu efter att jag avslutade min helt fantastiska 3 dagars tour med Uncle Tan's. Vilka jag helt klart rekommenderar till ALLA! Världens härligaste människor jobbar där ute alltså!!! Fantastiska!! Saknade dem så fort jag satte mig i båten för att åka därifrån...och saknar dem faktiskt fortfarande....=/

Men nu har jag haft några helt fantastiska dagar också....med några andra underbara människor! =)
Tänk att det kan finnas så mycket härligt folk här i världen! Är lycklig som får chansen att träffa dem!!

Hinner inte mer nu mina nära och kära!!
Men ta väl hand om er!! Vi hörs snart igen....
Djungel-kramar!!

Kommentarer
Postat av: Stig & Marita

Hallo Jane, var är Tarzan! Herregud det låter farligt men vilken upplevelse det måste ha varit. Nu väntar vi bara på att du ska installera dig på skolan. Ha de så gott och många Alla Hjärtans Kramar från pappa & Marita.

2011-02-14 @ 14:01:37
Postat av: Anonym

Hej min lilla djungelapa! Är glad att du varken blev uppäten av krokodiler eller phytonormar.. men det kanske "inte finns nåra årmar här!?" :)

Ville bara skicka dig lite kärlek på alla hjärtans dag! Du har ingen när och kär att krama där borta men hoppas du känna värmen från denna bamsekramen! Tänker på dig! Massor av kärlek från mig och Emir! och Guss och Tigris och Bastian så klart :)

2011-02-14 @ 18:41:46
Postat av: Challan

Hej Lina, det låter verkligen som ett spännande äventyr du är ute på. Vad flitig du är på att skriva, jätte kul att läsa. Må gott & va rädd om dig. Kram Challan

2011-02-16 @ 14:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0