Bako National Park och Kuching sightseeing

Detta blir ett väldigt kort inlägg då klockan är ca 2.00 på natten här nu.....tiden bara rinner iväg och jag hinner liksom inte med....hihihihi....ja, jag vet vad ni alla tänker: "Det är inte ovanligt i hennes värld"....må så vara sant =)

I vilket fall....
Efter att ha varit och tittat på Orangutangerna behövde vi en dag för att återhämta oss och ta in dessa intryck. Så vi tog en lugn dag här i staden. Igår gav vi oss dock iväg i ottan kl.06.40 för att ta oss till bussen som sedan skulle ta oss till Bako National Park. På denna buss mötte vi ett svenskt par (Ingela och Örjan) och en Aussie-guy vid namn Mark Pugh. Vi tog följe med dessa till Nationalparken. De var alla MYCKET trevliga! Härligt!! =)
Efter en guppande båttur i en liten motorbåt ut till nationalparken fick vi hoppa av och gå in sista biten av stranden! Såååå vackert, grönt och lummigt det var på denna plats!
På stranden såg vi fotspår från vad vi trodde kunde vara grisar...
Men de djur som istället mötte oss var några snokiga, oskygga och påträngande makaker (småapor).
De ville stjäla vår påse med mat....så en apa hoppade och väsnades mot Benita.... hon höll undan påsen och försökte få bort den....usch...hemska apor! Men TUR att de är så små!!
Jämfört med de magnifika och lugna orangutangerna är dessa småapor endast ohyra....
Nåväl....vi registrerade oss och gav oss iväg för att trekka. Vi började med ca 1 h trekk uppför, uppför och uppför. Till sist nådde vi en utsiktsplats. MYCKET vacker utsikt!!!
Förresten på vägen upp såg vi även den speciella vilda gris som finns där (tror de hette Bearded pig) men även två små gröna ormar (vipers).


Vi tre tjejer bestämde oss efter denna hiken för att försöka hinna ta oss till ett vattenfall, vilket skulle ta 2,5 h one way. JÖSSES säger jag bara....det var nog den tuffaste hike jag någonsin gjort!! Men ack så intressant, vacker och rolig!! Trots slitet. =)
Vi passerade sju olika sorters vegetation (Vilket är speciellt för denna nationalpark) på vägen...allt från tät grönska till vit gyttja, sandpartier och stigar fulla av rötter och vattenpölar, men även några partier där det var riktigt brant! Många svettdroppar, foton, skratt, vackra miljöer och ett genomfall av en brygga över en liten å senare....så var vi framme vid vattenfallet! (Genomfallet gjorde av Ingela som gick mellan mig och Benita och plötsligt hör vi bara ett gigantiskt brak när en bräda går sönder i bron över en liten å och Ingela faller halvt igenom och fastnar...vid första anblicken blev vi lite rädda men när vi hör henne sitta där och asflabba kunde vi inte hålla oss heller....det blev till att bryta loss en bräda till för att få loss henne och sedan fota hela kalaset!! Att så vi skrattade åt detta sen...) Vattenfallet var ganska litet men vackert!! Det var sååå underbart att få hoppa i den kalla poolen av vatten som samlats upp från vattenfallet efter ca 2 timmars vandring i tuff terräng!
Över denna pool såg jag sedan det självklara!! En stock....
Nu undrar ni vad det är för något konstigt med det!
Men då vill jag bara säga att alla tjejer som läser detta och någon gång har sett Dirty Dancing vet nu vad jag pratar om!! Oh yes!! =)
Om jag blev tvungen att gå över??...förlåt: dansa! över denna bro och filma det hela??.....ja, ni kan ju gissa själva!!?..... =)


Efter en kort paus bar det sedan av tillbaka samma väg. Vi såg inga djur mer än fjärilar, myror och sniglar på denna hike. MEN en helt otrolig natur!! Går inte att beskriva.... dock var vi väldigt trötta på vägen tillbaka och ville egentligen bara komma fram.
Väl framme får vi reda på att de både killarna hade sett NÄSAPOR!! Åååååh typiskt!! Dessa apor är väldigt speciella för Borneo och finns bara här!!
Men men...man kan inte få allt =)

Vad jag faktiskt fick var väldigt trötta ben och ett par värkande vader tills idag i alla fall! =)
Så idag har vi bara tagit det lugnt och strosat runt stan här i Kuching. Trevligt!
Shoppat lite, tagit flodbåten över floden, strosat på andra sidan floden...gått in på en Orchid Garden (Orkidéträdgård) som INTE var speciellt imponerande denna årstid...inga blommor blommade =/
Men SEN gjorde vi det härligaste idag..... vi gick in på ett massagecenter, la våra ömmande kroppar på en bänk och blev knådade, bankade på, knäckta i och lite halvt om halvt misshandlade kan man säga....men på ett positivt sätt!! =) Denna människa hittade de ömma punkterna kan jag säga!!!
När hon nådde mina vader som inte mått så bra sen vandringen igår så gällde det milt sagt att ANDAS!!!!
AOOOOOO.....
Denna lilla människa knäckte i mina leder, knådade mina muskler, stod på britsen och knäckte ryggen, satt bakom mig på britsen och drog med sig min kropp bakåt med knäna i min rygg...(där hoppade ytterligare några kotor rätt...) lyfte och drog i armar och ben och bankade både på kropp och huvudet (efter att hon masserat hårbotten så hela håret stod på ända och glimmade av massageolja =) )
Som sagt...hon var grundlig!! Efter 70 minuters massage kände jag mig mjuk som en kokt spagetti men som överkörd av ett tåg i mina muskler.... och allt detta till det rimliga priset av 50 RM = 100 sek ca.
Ååååh så skönt detta var! Det behövde jag!
Efter detta gick jag och Benita till night market i Satok, en promenad från vårt hostel på ca 20 min.
Vilken marknad!! Det var huuur många marknadsstånd som helst! Mest fisk, kött, kyckling (rått kött alltså), frukter och dylikt....men även lite andra grejer. Vi testade att äta en pannkaka med jornötter, socker och smör. Mycket söt, mycket onyttig men vädligt god! =)
Efter lite kvällsmat på marknaden gick vi så hem.....trötta, mätta och belåtna över denna dag!

Nu blir det sängen för imorgon väntar eventuellt Kuching Wetland National Park.
Natti natti!!

Kommentarer
Postat av: Fam Thuresson

Du skriver sååå bra Lina, det känns nästan som att man är där med dig!! Allting låter underbart och det är så skönt att läsa att du träffar så mkt snälla människor, då känner vi oss lite lugnare här hemma! ;-)

Stocken skulle kunna vara från filmen! Bästa scenen ever!! =)

Edith saknar dig redan, hon hoppades att du skulle vara hos farmor idag... ska bli kul å skypa med dig när du kommer till Australien!! Va rädd om dig! Tusen kramar

2011-02-05 @ 22:03:28
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina! Kul att höra ifrån dig igen. Gud vilka äventyr och vilken massa djur. För mig lät massagen härlig för jag har nog fått "ischias". Förutom det är allt sig likt här hemma. Snösmältning, blåst, lite sol och lite molm. Ta väl hand om dig och ha de så gott. Många kramar från Pappa & Marita

2011-02-06 @ 20:04:04
Postat av: Anonym

Och det här kallar du semester !!?? Harre du e ju mer aktiv än mig på ett halvår Men det märks att du trivs! :D Sen tycker jag du är lite väl partisk mot vissa apsorter hehe jag hade gärna haft en eller 2 runt mig, men de har la å göra me att ja aldrig sett nån innan, kanssekansse. Jag kan berätta att jag och petra har börjat i balett nu, så du e inte den enda med vadsmärtor ;)



Nu massa fortsatt lycka till och kraaamar !! Tänk att du verkligen är där borta nu, känns lite knepigt får jag säga! kram igen <3

2011-02-07 @ 21:17:53
Postat av: ammeamieamelie

Och det här kallar du semester !!?? Harre du är ju mer aktiv än mig på ett halvår :D men man märker att du trivs!! Sen tycker jag du e lite väl partisk mot vissa apsorter, hehe jag hade gillar att ha nåra runt mig men de har beror kanske på att ja aldrig haft de heller.. javeticke ;) Sen kan jag berätta att jag och petra börjat dansa balett nu, så du e inte den enda med vadsmärtor ;)



Sist, maasssa kramar och mer lycka till framöver!!

Tänk att du verkligen är där borta nu, känns lite knepigt. kramar igen /am

2011-02-07 @ 21:28:38
Postat av: Kusebuse

Nobody puts baby in a corner :)

2011-02-07 @ 21:43:19
Postat av: Kryckan

Gillar skarpt att du skriver att detta kommer bli ett väldigt kort inlägg och sedan skriver du hur mycket som helst. :) Antagligen för att du är med om en massa spännande hela tiden, underbart att du delger dig av detta och jag följer med spänning denna blogg.. Fortsätt med detta och ha det bäst! Puss&kram

2011-02-08 @ 08:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0