Med minimipackning till Brisbane

Det ar inte manskligt att stiga upp kl.03.00...men vad gor man inte for att fa komma ivag pa lite semester!!?

Far val bita mig sjalv lite i tungan...for Andrew den lille stackaren, men ack sa vanliga sjalen, forbarmade sig over mig och steg upp kl.04.00 for att kora mig ner till stationen dar "shuttle"-bussen (minibussen) skulle hamta upp kl.04.30 pa morgonen. Sa "fy mig!" for att prata illa om honom. Men visst skrev jag val sist att kossan i baset ocksa ar snall?? hihihi... Naval, ar valdigt tacksam for att han korde mig i alla fall! Tack!

Darefter vantade ca 1,5 h pa minibussen... kl. 06.00 nar det inte ens hade borjat ljusna... var jag pa plats pa flygplatsen i Melbourne. Snacka om skillnad fran nar jag skulle lamna Borneo sist...nar jag var dar 10 minuter innan avgang....hehehe...men sa gick det ju som det gick den gangen ocksa.
Idag nar jag klev in genom dorrarna pa flygplatsen infann sig en harlig kansla i min kropp....frihet! ANTLIGEN ar jag pa resande fot igen!! "They call me the wanderer....yeah the wanderer...I roam around around around around around..." la la la la la... =)
En annan tanke som for igenom mitt huvud var....tank sa harligt det kommer att kannas nar jag kommer in genom dessa dorrar den 13 juli.... tror att ett brett leende kommer att ligga over mina lappar den dagen och vid det tillfallet. =) Harligt!

Men idag vantade andra upptag. Brisbane var destinationen. For er som nu borjade fundera..."hmmm...var det inte dar oversvamningarna var??". Jo, det har ni i sa fall ratt i. Har dock inte sett ett endaste spar av det har....an i alla fall. Sa de har "stadat upp" bra.

Jag hade som sagt gott om tid pa flygplatsen...sa jag gick for att se var jag skulle ta vagen. Vagar stod utstallda pa flygplatsen sa att man kan kolla sin baggagevikt....ojda, nu infann sig klumpen i magen...
Jag hade ju bokat en biljett som innebar att man bara far ta med sig "cabin-luggage", alltsa handbaggage och da ingar alltsa inte nagon incheckad vaska i priset. Sa i hederlig backpacker-anda hade jag rullat mina klader riktigt val och verkligen SALLAT vad jag behovde ta med mig for en veckas semester...skojar inte att jag varit valorganiserad nar det kommer till packandet denna gang. Har t.o.m. kopt sma 100ml-flaskor for att kunna halla over mindre mangder av solkramer, bodylotion, ansiktstvatt ja t.o.m. tandkramen har forts over till en mindre tub. Har gallde det att berakna....hmmm...hur mycket solkram gor man at pa en vecka?? Berakna det om ni kan!!...hehehe... Jag kan lata er veta efter denna veckan...med facit i hand...hihihi..
Sa packningen var planerad i minsta detalj...och du Mamma hade varit stolt over alla dessa sma "bra-att-ha-rese-forpackningar" som jag nu har med mig!! hehehe....problemet ar nu bara att se skillnad pa dem....for alla innehaller vit kram och behallaren ar genomskinlig utan nagon text eller tryck...
Ska bli intressant detta....kan handa att jag smorjer in body lotion pa dagen och solkram pa kvallen....vilket kommer att sluta i en knallrod branna efter dagens bravader, men en ack sa UVA & UVB-skyddad kropp nar jag gar och lagger mig!!...hahahaha....

Naval...halla sig till amnet var det ja...aldrig varit min grej som ni ju vet...
Men...packningen var gjord i min lilla ryggsack och hade en handvaska med mig med lite "extra-plats" for typ handduken och sa...
Med en antydan till att det borjade parla sig i pannan satte jag min ryggsack pa en vag och holl andan... 5,7 kg.
Okej enligt Jetstar's regler far den totala vikten for handbaggaget vara 10 kg.
Sa var det handvaskans tur....2,8 kg.....sa var det, det dar med huvudrakninge....5 + 2 = 7, och 7 + 8 =....gnugga gnugga...15....7 + 1.5 = 8.5 kg! Oh yes! Da var man safe!
Men pa hemvagen reser jag med Virgin Blue....dar far handbaggaget bara vaga totalt 7 kg!! Jajks! Och jag som vill shoppa nu nar jag ar ivag ocksa....hur ska detta ga?? ...det blir ett senare problem tankte jag...

Hade redan (modern som man ar..hihi..) checkat in "on-line" dagen innan. Sa jag hade redan mitt boarding card. Sa jag gick darfor direkt mot sakerhetskontrollen. Trodde att jag skulle behova visa mitt boarding card dar....men icke! Scannade vaskorna...fick ta av mig baltet...vi vanlig ordning....och gick sen rakt igenom. Okej, det kommer sakert en kontroll nagon annanstans tankte jag...

LAAAAANGST bort i avgangshallen var min gate, nr.30. Det var morgonpromenaden det...hihi..
Rakade dock ga forbi ett "Villa Hut", pa vagen....5 steg framat.....tvarnit!!!....7 steg bakat. De har ju bara VARLDENS godaste chai latte pa "Villa Hut"....dyrt men GOTT!! Nu ar det semester!! =) 
28 kr senare, langst bort i avgangshallen slog jag mig ner med min "tjej-latte". Nu leker livet!
Men ingen kontroll av boarding passet....det ar sakerhet det!! hehehehe....och inrikes finns det heller inga regler for vatskor.... men jag gillar't!
Nar det var dags att boarda planet dock sa kollades boarding passet. Bra dar!! hihihi...
Inga slussar, korridorer eller liknande har inte...man gar helt enkelt ut till planet sjalv ute pa markplan och tar trappan upp till planet. Nu snackar vi budget! Och jag kanner mig bara hemma....ANTLIGEN ar man backpacker igen!! =)

Stackars flygvardinnor dock....inte mycket utrymme att rora sig med i det planet kan jag lova....
Kom fram till att det faktiskt KAN finnas fordelar med korta ben ibland! =)
ca 2 h och 20 min senare landade vi i Brisbane.

Gick ut ur planet....och JAAAAA luftfuktigheten, varmen och solen: 26 grader varmt! hihihi....YES!!

Nasta transport....minibuss till Brisbane city. Tyckte jag borde kanna igen mig...jag har ju anda varit har forut....men det tog anda tills vi kom in i riktiga citykarnan innan hjarnan hade sorterat ratt pa stan...

Checkade in pa hostellet som jag redan forbokat via natet...och har ar jag nu! =) Det ar ett riktigt bra hostell, har uppe pa takterassen har vi utsikt over floden som rinner genom stan och darmed ocksa hela city. Vackert!
Tog mig en kort promenad in till stan.....trodde jag ja! Skulle ata lunch....och det gjorde jag, hann fa i mig maten, men sen slog kop-konsumera-alfen till i mig. Lyckades dock vandra runt pa "Farmers market":en och halla mig ifran bade macademia-notter, glass, frukt, gyros, choklad m.m.
Men sen nar jag kom in pa shoppingstraket var det lonlost....aaaaah, AFFARER!! (Ballarat ar inte direkt en stad att shoppa i och ni inte forstatt det...) Men jag shoppade faktiskt nastan inte alls till mig sjalv....hittade faktiskt presenter!! Ar mest nojd med den till min lillebror....tur att han inte laser min blogg!! ;) Fast i och for sig...avslojar ju anda inte vad jag kopt....hehehe...
Efter den "korta" rundan pa stan, gick jag sa hemat for att forsoka reda ut vad jag vill gora nar jag ar har pa ostkusten....
Stannade pa ett stalle dar man kan boka tourer och fa lite restips. Hon var val inte den mest inspirerande manniska jag mott....sjalv kom jag in dar med oppna armar kande jag: "sag mig!! Vart tycker DU att jag ska aka??" =) Svaret: "tja, det finns ju lite tourer har runt omkring..." 
Naval....efter lite lasande av diverse brochyrer m.m. bestamde jag mig.
"Okej, go with the flow"..det blev en dagstur till Byron Bay!
Sa imorgon kl.07.40 avgar bussen och jag ar tillbaka i Brisbane igen kl.19.00 pa kvallen ungefar. Kul!

Har sedan en plan att det eventuellt kan bli Surfers Paradise fran fredag och framat....vi far se...

Men ikvall blev det sen till att krypa upp i en av biosofforna som de har har i deras alldeles egna biosalong pa hostellet jag bor pa.....aaaaaah, vad haaaarligt det var!! EN SOFFA!!! Att man kan sakna en san sak sa mycket!!
och svar: "NEJ!, vi har ingen soffa hemma i mitt boende pa campus, pa hogskolan i Ballarat"...sa "lyxigt" har jag det...hehehe...
Njot av att fa se en film pa en storbild igen!...aven om det var "Coyote ugly" som man sett ett antal ganger....men jag njot anda! =)
Nu....nu blir det sangen...tidig morgon, imorgon igen...men inget slar dagens rekordtid...03.00 am!!!
Puss, kram och godnatt!! 


 


Kommentarer
Postat av: kusebuse

Jag är dålig på matte och kan emellanåt räkna lite invecklat på ett osmidigt sätt. Jag vet ju också att du är född lite omständig men den där uträkning måste slagt något typ av rekord i varför göra något enkelt när man kan göra det svårt. :)

2011-05-03 @ 18:57:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0