Dreams...(drömmar...)

Jag är en Weirdo (= knäppis)!! Ja, det är vad jag kommit fram till…..en sån där estetisk, konstig, annorlunda, avvikande, ennuit som kommer att sitta ensam i en stuga ute i skogen. Folk som bor i närliggande by kommer ibland att nämna den där konstiga människan som inte är som alla andra. Hon sitter där ute i sin stuga och är….weird!

Förläst…. Hon pratar så konstigt och läser bara hela tiden en massa konstiga böcker…

Udda…. Har ni sett att hon ibland dansar där inne i stugan till någon konstig, rytmisk, trummande musik (läs: afrikansk musik)? Ja, och ibland sjunger hon för sig själv…och skrattar högt för sig själv…hon måtte kalla på ”den onde”!?

Avig…. Hon kan aldrig göra som alla andra. Måste minsann alltid gå sin egen väg och göra på sitt sätt.

Narcissistisk…. Hon är så självupptagen…fokuserar bara på sig själv…

Tragisk…. Ja för vem går väl på bio själv? Eller tar ett glas vin en fredagskväll utan en annan människas närvaro eller för att avverka hela flaskan och känna den berusande effekten?

 Ja, där har vi det! Hon är en riktig: FUANT (läses U:et på engelska får ni….F*juo*ant = Fjant! Det märks visst att jag just nu läser om läs- och skrivinlärning. Om fonem och fonologiska ord och bokstäver och hur dessa har inverkan på hur barn stavar och skriver ord med tanke på hur bokstäverna låter när de ljudar dem.)

Hur mycket sanning som ligger där i…..hmmm…antagligen inte upp till mig att bestämma. ”It’s in the eye of the beholder” som man kan uttrycka det (= upp till var och en att bestämma). Men så länge den där stugan har en veranda som löper från kortsidan av huset, runt knuten och fram till långsidan av huset, utsikten från verandan är fylld av vacker natur och den har en hammock hängande från taket på verandan…så kommer jag att må väl. Vill citera några kloka citat från min kalender igen….

v. 18 ”Vi skulle bry oss mindre om vad andra tänker om oss om vi insåg hur sällan de faktiskt gör det”.

v. 9 ”Den som inte är god mot sig själv, kan inte vara god mot andra (Judisk ordspråk.).

v. 15 ”När jag älskar mig själv har jag inte långt till att älska andra (Anne Wilson Shaef. Själv så jobbar jag faktiskt på den första biten…trots narcissismen…).

v. 20 ”Det är svårt att finna lycka inom sig, men omöjligt att finna den någon annanstans (Sebastian Chamfort).

Har en vision och en dröm (ja, eller det är EN av de alla..)… i bildlig form finns den på en bag-in-box kartong. Det är ett vitt vin som heter ”Chill out”, en gul ”låda”. Lite utav denna vision och dröm har jag redan målat upp i texten ovan. En hängande, gungade hammock på en veranda…solen följer verandan från förmiddag till kväll… utsikten är ljuvlig… där sitter jag och gungar när jag har blivit gammal. Jag har ett barnbarn (man kan ju alltid önska, drömma och hoppas!) i mitt knä som är nyfiken på livet och har tusen frågor, men som även älskar att höra historier berättas för sig. Där sitter vi. Timma efter timma. Tiden spelar ingen roll. Vi har all tid i världen! …och vi berättar historier för varandra. Jag berättar om de platser jag varit på och äventyr jag upplevt...roliga som mindre roliga med förhoppningar om att mitt barnbarn kan dra nytta av min lärdom kring dessa. Mitt barnbarn berättar om ”den nya världen”. Vad som händer ”idag” och alla nya häftiga uppfinningar! Att så mysigt vi har det!...

 Drömmar och visioner… är de viktiga eller missledande? Hjälper de oss att styra mot ett önskat mål och fokusera, eller får de oss att sväva i det blå och drömma efter något ouppnåligt?...åter igen…att svara på detta ligger inte i mina händer. Det är upp till var och en att bestämma… ”In the eye of the beholder”…

Jag har i alla fall en del på lager… och ibland hjälper de mig… ibland stjälper de mig… Men jag är en drömmare, vad kan jag säga…

Men det är jag och Martin Luther King…. ”I have a dream!..”..och tacka vet jag den fria viljan!! Mr. King: Vi har rätt att drömma! … sen kan man ju alltid hoppas på att Benjamin Syrsa har rätt: ”When you wish upon a star. Makes no difference who you are. Anything your heart desires will come to you. If your heart is in your dream. No request is too extreme. When you wish upon a star. As dreamers do. …..(och så till slutet:) … when you wish upon a star your dreams come true….”. Tack Benjamin! Du skänker hopp!
    
.. ett litet kollage att känna värme, lycka och glädje från =)


 ... mycket tänkvärt...

Kommentarer
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina! Välkommen in i klubben för de udda och flummiga. Vi försöker smälta in men kanske inte alltid lyckas. Hoppas allt är bra. Här hemma har våren kommit, härligt men mycket arbete på jobbet, men så är det. Ikväll är det lite fest i Mossebo bygdegård. Ha de så bra och många kramar från oss.

Pappa & Marita

2011-04-09 @ 14:08:09
Postat av: kusebuse

Var är fjant??? I Auatralien uppenbarligen.



V.15 Var inte djup när din kusin kan komma att läsa det. Hon har inte förstånd nog till att förstå (gammalt ghettouttryck)



Syns vi på söndag?

2011-04-11 @ 22:03:23
Postat av: kusebuse

Var är fjant??? I Auatralien uppenbarligen.



V.15 Var inte djup när din kusin kan komma att läsa det. Hon har inte förstånd nog till att förstå (gammalt ghettouttryck)



Syns vi på söndag?

2011-04-11 @ 22:03:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0