Chai Latte på påse och plugg!

...rubriken på detta inlägg summerar nog denna Söndagkväll rätt så bra.

Igår hade jag en riktigt bra pluggdag! Har varit sååå himla stressad inför alla de tentor som ska in nu efter att påsklovet är slut.... en efter en har de sin "due day", alltså den dag då de ska vara inlämnade och klara.
Jag har bävat inför dessa tentor sen den dag jag fick veta om dem. På kursintroduktionerna till varje kurs alltså.
..."An essay of 2000 words" (= en uppsats på 2000 ord)...och "A rationale of 400-500 words and a unit" (= en uppsats bestående av 400-500 ord plus ett upplägg av ett temaarbete bestående av ca 10 lektioner som ska vara planerade och nedskrivna, varav 4 ska vara i detalj)...osv osv. Suck! Jag storknade bara jag läste beskrivningarna av tentorna.

Men efter att jag hade min sista lektion (innan påsklovet) nu i Torsdags visste jag att nu var det dags! Hade redan planerat in i min kalender vilka dagar jag skulle skriva på vilken tenta. Blir ju helt förvirrande att försöka hålla reda på 4 olika tentor på en gång ju! En ska lämnas in den 23 maj, två stycken ska in den 30 maj och den sista ska lämnas in den 14 juni. Hade redan konstaterat att detta innebar att all ledig tid i maj skulle innebära PLUGG!! Skriva tenta!!
Så därför hade jag bestämt mig för att påbörja åtminstone TVÅ av tentorna nu under påsklovet för att överhuvudtaget kunna sova under Maj månad! ...utan att drömma mardrömmar om ord, meningar och böcker som jagar mig....hehehehe... 

Så. I fredags skulle jag påbörja tenta nummer 1, i Language and Literacy-kursen. Kom dock på att jag inte hade någon mat i kylskåpet eftersom det varit trasigt....eller halvfungerande....sen i måndags. Så jag tog bussen in till stan på förmiddagen för att handla mat. Väl i stan kom jag på att jag ju måste ha en present till Masako till på måndag...(återkommer till varför lite senare)....och att jag ville köpa den där ringen som jag gått och tänkt på....
Hmmm....efter ca två timmar på stan, då jag även handlat mat, tog jag så bussen tillbaka till Mt Helen där jag bor.
Väl "hemma" igen kände jag att det är nog bäst att göra de där sista två "bokrecensionerna" (kan vi kalla dem för att göra det enkelt) som också ska göras. Det är en annan uppgift som innebär totalt 14 stycken bokrecensioner som ska vara klara v.9 i skolan, och jag hade bara två kvar att göra nu.
Hmmm....tänkt och gjort. Jag tog tag i detta och kl.23.30 var så gott som alla frågor på de två papprena besvarade förutom två...och dessa innebar att jag behövde hitta två nya källor att hänvisa till...behövde därför gå till bibblan, som ni kanske förstår inte är öppen kl.23.30 en Fredagkväll....hihihi...

Med en påbyggd ångest över att FORTFARANDE inte ha påbörjat de där HIMLA tentorna gick jag till sängs i Fredags och skällde tyst på mig själv "Imorgon BÖRJAR du skriva på första tentan!!! ANNARS!!!!"...ingen optimal Fredagkväll i mina mått mätt.

Så, på lördagen ringde väckarklockan kl.07.45. UPPSTIGNING! En kort morgonpromenad på 30 min, lite frukost, borsta tänderna....."NU SÄTTER DU IGÅNG OCH SKRIVER!!". Landade framför en HÖG av böcker, papper och anteckningar ca kl.10.00.
 Datorn redo och böckerna samlade. Dags att skrida till verket....
Utanför sken solen...FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ EN VECKA!! Självklart...som ni förstår kändes det fantastiskt att sitta INNE i ullsockar och titta ut på härligheten och värmen där utanför.... Isolering är tydligen inte något som de sysslar med här på campus när de bygger hus... och väggarna i rummen består av: TEGELSTEN!
"Om jag tycker att det känns som att sitta i en fängelsecell när jag sitter och pluggar i mitt rum??" Svar: "JA!".
Antagligen bygger de husen så för att de ska vara svala när det är sommar och varmt ute. Tror dock att de glömde att här i delstaten Victoria och framför allt i staden Ballarat så blir det HÖST och VINTER också!! Vilket innebär: DET BLIR KALLT!!
Nåväl...papprena spreds ut, böckerna slogs upp och anteckningarna skummades igenom....nu RACKARNS!!
  Arbete pågår...
Kl.14.30 samlade jag ihop mina böcker och grejer och begav mig glatt mot bibblan. Dags att leta reda på lite nya böcker, eftersom denna tenta ska innehålla så mycket som TIO (10) olika referenser!!

Men ack...där gick jag bet. Bibblan var stängd! Den är stängd alla helger nu under påsken....
Okej, bara att tänka om....solen stålade och lockade på mig på väg tillbaka hemåt... precis som den där rösten som kallar på Ronja i "Ronja Rövardotter"....ni vet "Kom! Kom! KOM!". Jag gav efter..."jag är värd 30 min i solen!!" Bredde ut några böcker på en gräsmatta och la mig ovanpå dem och njöt av solen.... komma och tänka på det engelska uttrycket "I'm on top of it"....(direkt översatt "Jag är ovanpå det", men betyder "jag jobbar på det")...och det kan man ju säga att jag verkligen gjorde... bokstavligt talat!! hehehehe...
Efter en laddning i solen med lite D-vitamin injicering extravenöst (heter det så? Är det motsatsen till intravenöst??), så gick jag motvilligt tillbaka till mitt lilla "fängelse" och roddade upp allt igen.
...och Jösses, säger jag bara!! D-vitaminerna gjorde susen! Orden flödade!! Ljuvligt!! Emsan...du vet vad jag menar om jag säger att det berömda "Flow":et infann sig! Härligt!
Ca kl.20.30 befann sig 1.025 ord i min dator, i min Language and Literacy-uppsats. Så ska det se ut!!
Det kostade dock på hälsan.... det måste minst ha gått åt 15 små chokladpåskägg, ett lite större chokladägg, 10 kolor och 3 kakor.....skäms ju bara jag ser det nerskrivet i text....usch då! =/
Men ack så nöjd och glad jag var med livet efter detta!! ÄNTLIGEN hade lite av ångesten över dessa tentor släppt! Det kändes så skönt!! ...eller var det sockerkicken från godiset som slog till tros?? hehehehe....

Gick så ut i köket och fixade till lite kvällsmat. Burritos!
I kylskåpet bland all den bra maten...fanns dock nästa lockelse....
 En kall "Miller Chill"-öl!! Mmm...varför välja när man kan ha båda!? hihihihi...
Japp, det blev en öl till maten. Det var ju dags att fira min fina insats denna lördag i pluggandets tjänst! =)
Fick sällskap medan jag åt, utav Andrew. Människan som är mer utav en inventarie här i huset än stommen av huset i sig självt är. Med det menar jag....han är ALLTID här. Han bara ÄLSKAR studentlivet och att bo här på campus. Han vill ALDRIG lämna det här stället eller det här livet säger han. Han pluggar psykologi och har för avsikt att göra det i 7 år till!! Sen vill han bli lärare, professor på ett universitet. "Så att man kan ha det här livet ALLTID liksom!" - citat Andrew. Han älskar allt vad USA heter och stöttar allt vad de tar sig för där. Han svansar efter de små 18-åriga flickorna här och ger dem MER än gärna skjuts ner till stan på onsdag och lördagkvällarna när det vankas party.
Så...undrar ni nu hur gammal han är kanske?? Vad skulle ni gissa?? De allra flesta som är första års elever här är 18 år gamla. Är han 20 år?? Är han kanske 25 år??....nej vi tar och lägger på tio år till.... 35 år gammal! Någon som fick bingo??
Han BOR i sina böcker och i sin dator. Röker, dricker kaffe och kan inte laga mat, städa eller diska. Tar därför gärna bilen stup i kvarten för att åka och köpa pizza eller mat på McDonalds och köpa cigaretter på en mack på vägen.....
....nu skulle jag vilja höra er säga.... "Åh, har du träffat en kille!!? Han verkar ju precis rätt för dig!!"...HAHAHA....uppskattar i så fall er humor!
Nåväl...till hans försvar då... "han är i alla fall snäll"...var det så man skulle säga Kusse?? För det är ju kon i båset också!...hehehehe...
Nej, men han är faktiskt väldigt hjälpsam och ställer alltid upp om man ber om hjälp med något. ...även om han är lite konstig...
I vilket fall.... när jag satt där och åt kvällsmat frågade han om jag ville hänga med ner till stan och köpa glass på ett ställe som heter "Cold Rock". hmm...jag som redan varit den onyttigaste människan på hela jordklotet denna dag...
...okej, varför inte! Vad mer skada kan väl en glass göra på den redan välfyllda "muffintop" som skapats denna dag??
Så ner på stan for vi och köpte glass kl.22.10 en lördagkväll.... vilket radarpar!! En svensk, sockerberoende, uppsvällande, tragisk filur och en Australiensisk, konstig, cigarett- och kaffeberoende man som i sitt sinne fortfarande är 17 år....Japp, det är väl bara att gifta sig då och slå sig till ro....tänk så fint vi ska ha det! OBS!!!JAG ÄR IRONISK!!!, för er som inte redan förstod det..... 

Nåväl....så slutade den dagen. Pluggandet gick i alla fall strålande!! Och det är jag MYCKET nöjd med!
Idag blev det andra bullar....började dagen med en löptur...kan man göra annat efter en sån frosseridag som gårdagen innebar!?? Frosseri är en synd! Japp, och i ett desperat försök att skölja bort min ångest gav jag mig ut i solskenet för en löptur. Härligt! Efter en dusch och en nyttig!, frukost var det dags att åter skrida till verket. Idag var det dock mycket motigare! ...hade ju redan använt alla bra referenser och böcker som jag har....hmm..det blev till att gräva djupt i bokhögen. Det var lite tuffare...men efter denna dagens insatser slutade jag på 1.505 ord och har nu använt ÅTTA olika referenser! Så det får nog räknas som godkänt. Försökte hålla mig borta från påskäggen idag och det gick ganska bra.... det blev dock lite eftermiddagsfika med TimTams och en Chai Latte på påse.
Vad ska jag säga...jag är hopplös! Jag jobbar just nu med ett yttre belöningssystem för att försöka få skrivandet till att bli något positivt. Vi kan väl kalla det en studie i "Pavlovs hundar".... 200 ord skrivna och det vattnas i munnen på mig....hahahahahhahaha....underbar liknelse! =)

Andrew kom och gjorde mig sällskap ute i köket på lunchen igen.....jag åt....han drack kaffe i vanlig ordning.
Idag löd hans förslag: "Vill du gå på bio? Jag tänkte jag skulle gå på Red Riding Hood". Lät ju bra tyckte jag. Absolut!
Men vad ska jag säga....han är som sagt en lite konstig människa.... så nu ikväll kl.20.45 när han knackade på dörren till mitt rum och jag tänkte "okej, dags att åka till bion"...så säger han istället: "jag har varit och lämnat bilen på verkstan".....det har han tänkt göra i ca 4 veckor nu...men ikväll så var det tydligen dags....
Han tyckte vi kunde ta taxi fram och tillbaka till stan för att gå på bio.....hmm...$35 för att gå på bio... (= ca 245 kr). Jag är student! Nej, tack. Det får bli en annan dag istället....

Så jag öppnade en "Miller Chill" med limesmak, satte mig vid datorn och skrev på min blogg istället....
Nu blir det min egen lilla hemmabio på en dator med 10,1"'s skärm istället.....nästan lika bra som bio i alla fall...hihihihi...

GLAD PÅSK till er alla om jag inte hinner skriva någon mer gång innan jag ger mig iväg på en energisamlande, pluggrymmande, förhoppningsvis upplyftande och rolig "get away från campus och Ballarat"-resa till östkusten, Queensland, och närmare bestämt Bribane!! Åker iväg en vecka från Onsdag till Onsdag (20-27:e april).
Ha en härlig påsk och var snäll mot påskharen!! =)
 GLAD PÅSK från Australien och mig! =) När det ändå inte är sommar längre och solen inte skiner så finns det ju andra sätt att använda glasögonfodralet på. Det gäller att vara kreativ! hihihi...
 Tror jag ska bli reklam-fotograf när jag blir "stor"....hihihi.... Australiensiska Cadbury's chokladfabrik önskar också GLAD PÅSK!! =) (Obs! Det var dessa små godingar som bidrog till mitt mycket produktiva tentaskrivande i lördags...) 


Kommentarer
Postat av: kusebuse

Jag säger att snäll är det sista man vill vara, bättre med hård och besynnerlig ;-)



En sak till jag gråter tunga stora stolthetstårar här hemma. Det känns så bra att du och min vän sockret har hittat varandra efter alla motsättningar som varit mellan er. Jag känner att vi all tre kommer få en underbar sommar tillsammans i harmoni för en gångs skull.



kusselöööv till dig candygirl :)

2011-04-17 @ 21:13:40
Postat av: kusebuse

en sak till. En tjejlatte är aldrig fel ;-)

2011-04-17 @ 21:14:18
Postat av: Stig & Marita

Hej Lina och Glad Påsk !

Vi har mycket på jobbet nu och du har mycket i skolan. Tur att vi får semester och får vila lite.

Hoppas att resan till Brisbane blir härlig och avkopplande för dig. Tänk vad tiden går nu är det bara några månader kvar för dig. Vi ska börja packa lite för Rom, men det blir inte mycke bagage. Ha de så jättebra så hörs vi efter din "semestervecka".

Jätte kramar från pappa & Marita

2011-04-19 @ 21:08:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0