City tour, Cuzco

Hola bandola!

Får skriva lite i efterhand nu, då vi nyss avslutat vår vandring i Anderna i dagarna 4 så klart utan någon internet uppkoppling  (skönt om ni frågar mig)....återkommer till vandringen i nästa inlägg, men först: city tour i Cisco.

Första dagen i Cuzco kände vi av höjden alla av oss fyra. Ont i huvudet, trötta efter typ 2 min promenad med lite uppförsbacke och lite illamående. Men jag körde "all in" från början...
Då det varit lite småkallt i Peru i stort sett hela tiden, så blev det inte bättre nu när vi var i bergen (Anderna) på ca 3600 m höjd. Så högt ligger Cuzco.
Därför sökte vi oss in på en restaurang med vedeldad ugn där de gjorde pizza och vi såg chansen att bli varma. Det Kändes dock som att sitta vid en öppen eld så lungorna blev rökta och huvudet inte bättre än innan. Därpå skulle vi så klart ta en drink och en quesqueña (inhemsk Cuzco öl). Detta slutade med ett riktigt snurr i mitt huvud. Efter att "lite fint" ha dramatiserat hur mina ben kände sig (som spagetti, vilket numera finns på film ), gick vi rätt över gatan och hem till vårt iskalla hostel (bara stenplattor överallt med en öppen innergård - hur tänkte de där? ). Jag kände mig inte helt kry så efter en liten "promenad" inne på vårt hostel fick jag akut uppsöka toaletten,  då pizzan inte längre ville vara kvar där den intagits...Detta var en kombination av första steget av höjdsjukan + en drink och en öl. Den mängden alkohol tål jag ju annars. Men tydligen inte på 3600 m höjd. ...

Nåväl. ...Dagen efter blev desto roligare. Vi anmälde oss till en city tour med en guide från vårt hostel. Han var superduktig!
Vi började med en lokal marknad i Cuzco, där det fanns allt från lunchhak för "The locals", färskpressad juice, frukter, färskt kött, kläder till tyger.
Där fick vi provsmaka färskkokt majs (med stora majskorn - typiskt i Peru, de har svart majs också), en typ av passionsfrukt,  två olika juicer (en hette: chicha morada och ska hjälpa mot cancer om man dricker mycket. Den är gjord av svart majs) och ett bröd som var typiskt för Cuzco. Cuzco-bor brukar köpa ett sådant bröd (stort och runt som våra stora runda knäckebröd) och ta med sig som present när de besöker någon.
Efter marknaden gick vi till plaza de Armas där vi fick lite Historia.
Sen kom vi till det som skulle komma att bli vår favoritplats i Cuzco. En affär som agerade återförsäljare till de andra affärerna i Cuzco. "Asunta"'s affär. Jag säger bara: oj oj oj! Hit återkom vi två gånger till efter detta och shoppade loss! Alpacka-kläder, väskor, sjalar och allt möjligt hade hon. ..och billigt dessutom! :) vi var i sjunde himmelen!
Men under vandringen, fick vi alla klä ut oss hos Asunta. Vi blev traditionella peruaner och hur snygga som helst. Kolla bara:

Vi avslutade vandringen med att få var sin "pisco sour" och två personer fick tävla om vem som blandade godast sådan. Pisco sour är en väldigt typisk drink i Peru. Vi har fått den till i stort sett varje måltid vi ätit under vår tid i Peru. (Den är som ouzo är i Grekland). Den består av pisco (grappa, typ) , lime juice, is, äggvita, sockerlag/sirap och kanel. Supergod!
Detta var en supertrevlig vandring som vårt hostel "Milhouse" erbjöd helt gratis! Fantastiskt trevligt!

Dagen efter det hittade vi som fiskar i vattnet i Cuzco ;) Då shoppade vi loss hos Asunta och avslutade kvällen med att gå på möte med G-adventure inför vår 4-dagars vandring i Anderna i inka-folkets hemmiljö.

Återkommer i nästa inlägg om detta. ...