Star for life - "Marching for life". Kör från Sydafrika

åååååååh wiiiiiieeeeeeeeeee!!!!!!
Har så mycket energi i kroppen så jag vet inte var jag ska göra av mig själv just nu alltså.
Mina fingrar kan inte skriva fort nog på tangenterna..... =)
Jag är sååååå född i fel land!!!!
Nu rycker det i mig igen, något så kopiöst!!!
Jag vill till Afrikaaaaaa!!!!
Har precis kommit hem från en konsert med den Sydafrikanska kören "Star for life". De turnerar här i Sverige med Triple n' touch under turnénamnet "Marching for life" och lite andra olika svenska artister deltar beroende på vilken stad de är i . Star for life handlar om ett projekt som ett svenskt par, från Malmö, startade nere i södra Afrika för att lära unga tjejer och killar om HIV och AIDS, att lära dem att skydda sig och att hjälpa dem som har fått sjukdomarna och dem som har förlorat någon nära i någon av sjukdomarna. Nordea är huvudsponsor. Härligt! Nu kan jag vara stolt över Nordea! Underbart att de bidrar till ett sådant fantastiskt arbete! Den kvinnliga körledaren verkar vara en helt fantastisk person! Hon sa så mycket klokt! Hade humor och talade ifrån hjärtat!
La följande på minnet: "God must have had a lot of time when he created me, He has given me plenty!!", sa hon och nöp sig i kärlekshantagen =). "Like we say in Africa: There is no elephant in Africa that can't move its trunk", sa hon och syftade på att även om hon hade lite "extra" som hon uttryckte det, så kunde hon fortfarande dansa loss! Tolkar det som att ALLA i Afrika kan dansa, det spelar ingen roll hur man ser ut! UNDERBART!! =)
"You see the old people with the grey hair. Listen to them! It means that they have lived, they have wisdom!"
Som sagt....hon sa väldigt mycket klokt. Det var härligt att lyssna till henne!
Här i Halmstad ikväll var Gladys del Pilar och Molly Sandén med. Men de hamnade LÄTT i skymundan ikväll!!!
LÄTT!!! Star for life kören, med fyra tjejer en kvinnlig körledare och fyra killar och en manlig körsångare var GRYMMA!!! Sååååå himla duktiga. På allt!
"Star for life". Och det är de sannerligen! Stars! Every single one of them!
De sjöng i flera olika stämmer.....något så ljuuuuuvligt!! Den ena killen i Triple n'Touch sa: "När man kommer ner till Afrika och går in i vilken skola som helst och tar ut vilka elever som helst, så är det inga problem för dem att brista ut i klingande fyrstämmig sång. Precis som det är i Sverige...." hehehehe....inte riktigt. =) Men ATT så jag önskar att det kunde vara mer så här!
Och de dansade.....oh wow! Jag vet inte vad jag ska säga, det ryckte ända ner i tårna på mig alltså!!
Underbart!! De afrikanska rytmerna når ända in i min själ!! Jag MÅSTE ha varit afrikan i ett tidigare liv. Jag är helt övertygad. Jag har ju t.o.m. rumpan som vittnar om att storken flög fel med mig! ;)
Tänk om jag hade fått leva i Afrika! ....Ja, pessimister. Jag vet att ni nu kommer på en hel massa saker som skulle kunna anses som negativa aspekter av Afrika. Men jag väljer i detta nu att bortse från detta....
Tänk att kunna sjunga som dem, att kunna röra sig som dem, att ha den rytmen i kroppen som de har, att visa den glädjen som de gör när de får brista ut i sång och dans. Hela mitt blod kokar när jag ser detta! Jag vill upp på scenen, ställa mig bredvid dem och bara släppa all svenskhet jag har i min kropp och låta min kropp istället få eget liv och bara följa med de fantastiska rytmerna! Ååååååh, underbart!!!
Det finns inte ens en liten gnutta i min kropp som vill vara svensk när jag såg dessa ljuvliga människor på scen ikväll! Precis samma energi, glädje och icke-svenskhet som jag kände förra sommaren när vi var i Varberg och tittade på det helt magiskt, fantastiskt, UNDERBARA bandet Sauti Sol (från Kenya).
Helt seriöst så cyklade jag nu hem på små moln från Halmstad Teater och varenda tanke i mitt huvud försökte komma på ett sätt som kan tillåta mig att få åka till Afrika! Inte bara på en liten semester....Nej, jag vill dit och VARA där! Bli volontärarbetare kanske, jobba som lärare, bidra med något som skulle kunna hjälpa människorna i något av länderna i Afrika med att få ett bättre liv. Observera att jag med detta INTE menar ett liv som i Sverige. Det är INTE ett liv för dem. Nej, de behöver bevara SIN underbara kultur och sitt fantastiska land! De är stolta över sitt land, sina anor och borde och har all rätt till att vara det! Men de har svårt att kunna start upp skolor, få rent vatten, bra läkarvård och dylikt. Och då kanske jag skulle kunna bidra litegrann på just skolbiten. Det är ju trots allt det som jag snart är utbildad inom. Lärare alltså! =)
Så lång tid tog det alltså.....för mig att tröttna på Sverige igen.....hihihihi...
Visst jag älskar mitt hemland. Trivs här, känner mig trygg här och har min bas här. Men jösses, min själ och mitt hjärta fladdrar iväg ut i världen ibland alltså!
Och nu satte de rastlösa resfötterna igång igen..... =)
"Dags att röra på dig", säger de. "Dags att ta nästa steg ut i världen. Världen ligger för dina fötter, kom nu så går vi!!", skriker de på mig! Nu börjar planerna pyra........farligt farligt....men härligt LJUVLIGT!! =)
Oroa er inte små fötter......snart nog ska ni få ny mark att träda fram på.....snart nog! =)
Jag ska bara komma på ett sätt att lösa det här på.....sen ska ni få se!! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0